Monday, September 13, 2010

Minyak Kayu Tas

#1. Melaka

Orang lain balik rumah nak beraya, aku ni menyemak pulak kat rumah org laen. Dah lah pergi Pre-Orientation tu macam takde ape. Tapi orait jugak, dapat visit maktab lama, pusing Mahkota, round Pahlawan, ronda Bandau Melakau, tengok Grown Up dan lepak Bazar Taman Cempaka.

Alkisah Bazar Taman Cempaka ni macam Up Town a.k.a pasar lambak la sebelah Melaka Sentral. Bergerak dalam tu setapak demi setapak di celah lautan manusia. Punya la ramai orang. Skali kat bahagian belakang tu ade org jual ubat. Mula2 dengar jugaklah die nak merepek ape. Macam best.

Tapi makin lama makin mengarut. Air yang dibaca doa Nabi Daud lah, Nabi Sulaiman lah, Minyak Kayu Tas lah, Akar Kayu lah, mengarut gila. Paling tak boleh blah bila die nak jual akar kayu yg kene rendam dalam air, then simbah sekeliling rumah. Kononnya diangkat segala kesusahan dan kesulitan. Peliknya ade jugak orang beli. Puluh-puluh jugak harganya.

Nabi pun semayang sampai bengkak kaki, mung simbah2 air je hidup dah senang. Sudahlah, hapo pun tak bulih. (Tapi Grown Up memang sumpah TERBAEK~)


#2. Raya

Kami anak Terengganu pergi jalang-jalang ghayye. John datang rumah aku, kami gerak ke Manir nak cari Easy. Sekali “sarang tebuan” tu ade kat Kuala Berang. Pusing ke Losong cari Nadhi, ke Dungun pulak beliau. AKhirnya ke Chendering rumah Cikgu Ammar. Sejam lebih jugak tunggu Nasik Arab siap. Melantak tiga pinggan. Macam2 sejarah lama keluar dengan Cikgu Ammar. Warden paling misteri dulu. Haha, rindu Ustaz Jali punya tongkat. Tiba-tiba punggung rasa perit.

Pendek cerita malam tu eksiden lah pulak. Tak banyak, kemek siket je. Tapi sempat jugak bergocoh di tepi jalan. Ape ke bodo reverse kete tak nampak kete kat belakang. Naseb baek aku sempat hon. Tapi dan jugak die bg bontot kat mulut keta bapak aku. Balik memang bapak haku hangin. Tapi naseb baek ade anak sedare aku baru 5 bulan.

Bayi memang ada aura buat kita cair. Lepas ni kalau eksiden terok ke hape ke, stret aku chow Johor Bharu menyorok belakang anak sedara aku.

Ape guna anak sedara kalau tak dipergunakan Pak Su nya.


#3. Fly

Tiket aku 19th September ni. Jam 2210. Kuala Lumpur – Bangalore-Mangalore. Beg tak siap packing, mental pun tak ready. Tapi memang tak sabar nak sambung ke bab baru dalam hidup. Doakan aku Berjaya. Aku pun doakan korang Berjaya.

Aku dahagakan pengalaman, sebagai cerita2 untuk anak cucuku.

_

4 comments:

pja_chan said...

sah2 ar xmuat ko nyorok blkg anak sdare ko

bawangmerah said...

oo...datang melakau tak bagitau

Mohamad Arif Wajidi b Ahamad Kamal said...

mintak maaf bang..saya bukak tiga je..siapa cepat dia dapat..haha!

Lord Hosni the Wise said...

pija;
xpe..asal ade anak sdare aku tu, parents aku mesti cair..aku pon same cair..kui3

pain;
bukan aku ade bitau aritu??

wajidi;
akar kayu 1 kilo 50 ringgit, 10 kilo 500 ringgit..saya tak mintak 500 ringgit, saya mintak 30 ringgit saja...setitik embun padi..