Wednesday, December 31, 2008

Lord Hosni Tidak Bertanding

Kuala Terengganu, 1 Januari – Lord Hosni telah mengesahkan kepada para wartawan semalam bahawa beliau tidak akan bertanding dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu yang dijadualkan berlangsung Januari nanti. Beliau juga enggan mengulas pendirian beliau mengenai calon-calon yang terpilih seraya memberitahu, bahawa beliau hanya akan menjadi pemerhati bebas pada kali ini. Beliau yang merupakan ketua kumpulan pemerhati Suruhanjaya Keadilan Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu pada pilihanraya umum ke-12 Mac lalu menyatakan; bahawa beliau terkilan dengan sikap penyokong yang tidak mematuhi etika berkempen.

“Mereka ini kadang-kadang memang langsung tidak ada adab. Mereka ingat tiang pagar saya itu mereka yang punya, mereka pun suka-suka hati mengikat bendera dan menampal poster. Rumah saya dah macam ada hari sukan! ” beliau bercakap di satu sidang media khas yang diadakan di perkarangan rumahnya semalam.

Lord Hosni juga turut mengumukan bahawa beliau akan mula berangkat ke Kuantan dan bermalam disana pada 3hb Januari untuk satu sesi bertemu peminat beliau di sana, sebelum bermalam di sekitar Kuala Lumpur keesokannya. Beliau enggan mengulas lanjut tentang tempat yang bakal beliau diami di sana, kerana khuatir beliau diganggu peminat. Sebaliknya, beliau menegaskan bahawa beliau dijadualkan sampai di Seremban pada tengahari 5hb Jan.

“Saya memang lah sedih jugak nak meninggalkan rumah ni, maklumlah, dah lama cuti. Tapi perjuangan harus diteruskan dan matlamat kita harus apa nama…….. diteruskan.” Beliau bercakap dengan nada serius.

Apabila diminta untuk mengulas mengenai tindakan tergempar biadab seorang blogger yang menghina Nabi Muhammad, beliau hanya mengatakan bahawa masyarakat tidak harus melayannya.

“Orang2 macam ni tak pakai otak. Mereka kata sahaja mereka ini kununnya………………. open minded, tapi merekalah yang paling sempit akalnya. Mereka terus-terusan menghina nabi tanpa sebab yang munasabah. Mereka kata Muhammad itu babi, padahal semua orang tahu Muhammad itu manusia. Mereka cuma pandai menghina dan mengejek, macam budak darjah satu. Jadi tidak ada sebab untuk kita layan budak darjah satu macam dia. Kalau betul Islam itu tidak benar, maka buktikanlah. Jangan dok apa nama…….main ejek sahaja..”

Lord Hosni juga mengulas mengenai keganasan terbaru rejim Zionis, dengan menyifatkan rejim itu sebagai binatang. Selain mengecam tindakan Israel, beliau turut mengecam semua pemimpin Arab dan Islam yang hanya tahu mengecam dan mengeesa sahaja, sebaliknya bersembunyi bagaikan pondan yang takutkan lipas.

“Mereka ini hanya tahu bercakap sahaja, sebaliknya mereka sepatutnya bertindak. Mereka seharusnya memboikot segala urusan dengan Israel dan Amerika. Mereka ini ada minyak, ada duit, tapi mereka tak ada otak. Israel sudah jelas2 kejam dan tidak berperi kemanusiaan tetapi dunia seolah-olah tunduk padanya. Hanya kerana beberapa orang askar mereka mati, maka mereka bunuh beratus-ratus rakyat tidak berdosa dan menghancurkan beratus-ratus bangunan. Hamas pun satu, sudah tahu roket mereka hanya akan membunuh beberapa orang Yahudi dan mengorbankan ratusan orang mereka sendiri, mereka masih meneruskan provokasi yang tidak berguna itu. Itu bagi saya hanyalah membazir peluru. Sebaliknya mereka harus apa nama……………bertindak bijak dalam merancang serangan bagi membunuh seramai mungkin musuh-musuh Allah.” Kata beliau dengan penuh berang.

Beliau juga, menyeru kepada sekalian orang Islam, supaya bersatu demi mengembalikan kegemilangan Islam dan mengambil semula Baitulmaqdis yang dicemari.

Dalam akhir sidang medianya, beliau sempat mengucapkan salam Maal Hijrah dan Salam Tahun Baru pada semua pengunjung blog beliau. Lord Hosni juga memohon maaf jika ada salah dan silap sepanjang tahun lepas, baik Masihi ataupun Hijriah. Beliau juga mendoakan semoga azam tahun baru para pembaca akan dapat dilaksanakan.- AFP

_

Attention to IB students!!!!!

In conjunction with Semester Break 08/09, MALAYSIAN STUDENT ASSOSIATION, MANGALORE (MSA) and PERSATUAN PERUBATAN ISLAM MALAYSIA- INDIAN CHAPTER (IMAM) with co-operation with PERSATUAN PERUBATAN ISLAM MALAYSIA (PPIM) will organize a program ;

HEALTH AND BASIC MEDICINE CAMP

Venue: Aborigine Village and Cameron Highland

Date: 16 - 18 January 2009.

Participant: Opened to all medic and pre-medic students

due date of confirming ; 5th jan


do spread the news. more info; visit

http://sferalotus.blogspot.com/2008/12/health-and-basic-medicine-camp.html

_

Tuesday, December 30, 2008

The Phonebook

In the darkness of night, without any single interesting programme on the TV, with the boredom of the computer games, without any movies or dramas to be watched, without any books to read, and without any mood to do anything that could vanish the boredom that had been overwhelming the mind and heart, often lead us to our very own bed, lying and staring at the ceiling in our light-off room.

Without any limb moving, our body stay still like those girls who wear no Kotex while sleeping during their menstruation phase. However, our mind started to be hyperactive, flashing all those old memories back, and sometimes, altering those events with our own creative imagination, due to the word “IF”. Our hyperactive mind also, sometimes, began to reflect our future plans and dreams; mine would be wearing size 30 pants and scoring every exam.

Our hand then began to reach for our cell phone, unlocking the keypad. If the word “1 new message” or perhaps, “1 missed call” appeared on the screen, this entry would end here. But, if not, this story proceeds, telling the readers about how our eyes began to stare at the screen, while our head were trying to figure out, what brings this involuntary act? Why does my hand reach for my cell phone?

Alas, our thumb is way faster than out brain, pressing those buttons, until the list of contacts in our phonebook appears on the screen. Involuntarily, our thumb began to press the “down” button, revealing all the contacts; their names and their phone numbers. As those names appears, our mind keep flashing memories, merely voices and pictures, up to a certain point, where a line finally forms in our brain – “Nak mesej sape eh?” , or “Pe cite la bebudak ni” or else.

Then we began to check our credit balance, whether it is sufficient enough to make a Talk SuperSaver. If our credit is not enough, the story ends here, but if it is enough, we might be pressing the “down” button again, while asking ourselves – Who should I ring?

Ringing our friends of the same sex would only make us uncomfortable no matter how much we miss them, as such act will be considered as gay and irregular. A phone call to friends of the other gender would only result a prejudice in our mind, fearing that those opposite sex friends will think that we like them. Moreover, we always feared to be greeted by the most irritating line – “Ai...Rindu ke?”

The confusion always exhausts our mind, enabling us to finally do the thing that every doctors advised us to do at nights – SLEEP.

This is the story of a pathetic group in the community, by the name of “TEENAGERS”. Do you ever experienced the same story? I do.

p/s;
I use the word "WE" in this story as I have no doubt, that there are somebody out there, who will read this story, and reply "I do" to the very last question in this entry.

_

Monday, December 29, 2008

Thousands of Faces With One Faith

Being a part of the delegation to send my cousin to his bride’s house in Pasir Mas, we were stranded in a guesthouse in Wakaf Che Yeh, waiting for the groom to be ready, together with her family and relatives from her mother’s side, from Perlis. As the Zuhur athan was being called, my father suggested to perform our prayer first, which was well agreed by several relatives from Kuala Terengganu.

Heading to the mosque which was a stone throw away from the guesthouse, we perform our ablution first, before waiting for the local peoples, to pray in their jamaah, as we are going to perform our prayer in jama’(combination/plural). As soon as the local peoples began their Zuhur prayer, the Kuala Terengganu delegation also started to pray, in another jamaah led by my father.

While praying with our full hearted devotion to God Almighty, I heard one of a man passing by our jamaah and said;

“Hoh! Wano maye duo ime?” (How come there are two imams?)

Ignoring the voice, I precede my prayer, again, with full hearted devotion. The prayer went smoothly without any Islamaphobia harassment. Back to the guesthouse, again, waiting for the other delegation members, my father’s cousin, by the name of Ayah Long, began the conversation;

Hoh! Mu tahu Li, sakni mu maye duo ime takdi geger di atah sejik nu! Aku maye nge puok ime sini la mugo dok cukuk marhalah, doh aku mari dari Besu. Abih maye takdi geger skali sek-sek tu bunyi; bakpo maye duo ime. Aku pung toleh palo ke oghe beloh aku, aku pung tubek la kcek Klate;

[(addressing my father) Li, do you know there had been a bit chaos in the mosque just now because you form another jamaah! I pray with those local people as I came from Besut, which do not exceed the two marhalah distances. They were all talking about you being the second Imam at the same time. Looking to the next person besides me, I spoke to him in Kelantanese; ]

“Gapo? (What is the problem?)

“Dok, puok tu, wano maye duo ime?” (Nothing, those people, they form another jamaah!)

“Demo tahu yo mari mano?” (Do you know where they all came from?)

“Bakpo ?” (Why?)

“Doh wak yo musafir, wak yo maye jamok gano?” (What if they are travellers? What if they perform prayers in jama’?)

Hoh! Tu die, kene skali nge aku. Tunduk lalu palo! Oloh! Panda sangak nok letok hukung teh,oghe biar jelah dulu! Geger skali atah sejik nu puok mu maye duo ime. Oghe Klate ni tahu mende pasa hukung! (there he go! Its a big punch on his face! huh! Acting smart to say about the law, he should look upon the case clearly first! They were havoc in the mosque, just because you form another jamaah! What does Kelantanese knows bout islmic law! )


He spoke furiously in his deep Besut accent, well greeted with roar of laughter from the rest who stood there. It is prohibited to form two jamaah at the same time in the same prayer place (mosque), only if it is a compulsory prayer (Fardhu prayers). However, the travellers were allowed two perform their Fardhu prayers, in jama’, with fulfilled conditions, and one of the conditions is they cannot be led by the Imam who pray in the regular way, allowing them to form another jamaah in the same mosque at the same time.

My Ayah Long to preach, cursing and firing the Kelantan and all the Kelantanese, for many reasons. Politic is one of them. Being a fanatic Orang Dacing (BN supporters), he cannot accept the fact that the Kelantanese rejected Awang Adek for Nik Aziz.

Geography is also another reason for him to curse the Kelantanese. It has been a long history of fighting, quarrelling, and prejudice between the Terengganumen and Kelantanese. Whose accent is better, whose batik is better, whose songket is better, whose gold is better and so on.

Ayah Long once said;

“Batik ko, mah ko, setere ko, songkek ko, hok ganu blako hok muroh lagi, hok molek lagi! Klate tadok gapo! Nasik kabu jah!” (Batik or gold or silk cloth or songket, ours are cheaper and better! The Kelantanese have nothing! They only have their Nasi Kerabu! )

The Terengganumen and the Kelantanese are always fighting among themselves over political view. Here in the east coast, families were separating, cold war within the neighbourhood, cold war within the families and relatives, even cold war within the two best of friends due to the difference in political view!

These Puak Dacing and Puak Bulan were fighting and quarrelling for decades! Day by day, month by month, year by year, election by election.

An Orang Dacing, will not visit the funeral of Orang Bulan although they were in the same village. The same goes for Orang Bulan. The prejudice is worse amongst the elders. A Kelantanese is not very keen to have a child-in-law from Terengganu. Same goes for Terengganumen.

Which side am I?

I am a Malaysian who was raised in Kuantan, currently living in Terengganu, well assimilated with the Kelantanese, and able to converse in those three accents properly.

Moreover,

I AM MUSLIM,

WE ARE MUSLIM,

THEY ARE MUSLIM

ALL OF US ARE MUSLIM!

The words of God in the 64th verse of the third chapter of Koran were lingering in my heart as I wrote this entry.


p/s ;

Say: O followers of the Book! come to an equitable proposition between us and you that we shall not serve any but Allah and (that) we shall not associate aught with Him, and (that) some of us shall not take others for lords besides Allah; but if they turn back, then say: Bear witness that we are Muslims.


_

Kemuncup Dalam Perjuangan


“Dalam tulisan, buku Nik Abdul Aziz Nik Mat ini terus beranalogi tentang halangan-halangan dalam perjuangan. Islam yang penuh ranjau ini telah dipadankan dengan sifat kemuncup yang sentiasa boleh mengganggu perjalanan. Jika tidak cermat, pejuang boleh kehilangan fokus. Jemaah boleh berhenti menghabiskan masa melayan karenah kemuncup yang miang di kaki. Jika tidak hati-hati, pemimpin dan penyokong boleh terbawa-bawa untuk asyik melayan gangguan. Secara unproduktif, gerakan Islam boleh terbantut di situ; boleh berada dalam satu tempoh tanpa kegiatan yang merugikan justeru asyik melayan kemuncup yang sememangnya ada di mana-mana, sengaja ditaburkan oleh musuh pun kadangkala di segenap medan tempur dan kesempatan.”



“PAS akan turut kekal sampai kiamat sekekalnya al-Quran dan Hadis, InsyaAllah. Tetapi kalau PAS menyeleweng, tulis al-Quran menjadi dasarnya, sedangkan amalannya berlainan dari al-Quran, berlainannya bermula dari cawangan sampai kepada kawasan, sampai ke peringkat negeri dan sampai ke peringkat pusat, ataupun penyelewengan bermula dari pusat sampai ke negeri dan seterusnya sampai kepada kawasan dan cawangan. Maka tidak ada sebarang unsur untuk kekalnya PAS. PAS boleh kekal dengan berkat dan tuah al-Quran; tetapi ia tidak akan kekal kalau pada namanya sahaja didasarkan pada al-Quran.”



“Kebetulan makhluk bernama PAS ini lahir selepas apa yang disebut sebagai politik Islam ini langsung tidak wujud di duinia ini seluruhnya. Kita pergi ke Timur Tengah, kita dapati sebutan politik islam baharu sahaja ada, selepas berates-ratus tahun ia dinafikan dan dimusnahkan oleh penjajah. ”



“Semasa penjajahan ini mencemarkan cerpunya ke atas seluruh dunia Islam, mereka turut melenyapkan politik Islam. Mereka hanya menghidupkan ibadat Islam, bahkan kalau boleh ibadat itupun hendak dilenyapkannya. Tetapi kerana usaha menlenyapkan Islam di peringkat ibadat tidak berjaya, maka mereka biarkan ibadat itu hidup, tetapi politik Islam mereka lenyapkan secara habis-habisan.”



“Kita tahu bahawa kita sedang berdepan dengan orang yang berduit dan berharta, juga orang yana luas pengaruhnya dan ramai sahabatnya. Tetapi yang benar akan tetap benar dan ia mesti disokong, yang salah akan kekal salah dan wajib ditentang. Kita sebagai muslim tidak pernah diajar Allah supaya berpihak kepada siapa yang gagah dan berharta banyak. Lebih-lebih lagi kalau sekali-sekala menyokong dasar parti dan sekali-sekala menyokong peribadi seseorang.”


_

Long Winding Road

Just back from a long tiring journey. Three kenduris altoghether! damn..I hate this wedding seasons. This tiring long journey just made my ass cramp! just imagine;

Kuala Terengganu-Pasir Mas-Ipoh-Kuantan-Kuala Terengganu!!

This 4th Jan, I'm off to Seremban, the holiday come to its end. Time to get ready for another adventure.

p/s; Salam Awal Muharram to all visitors!~~

Friday, December 19, 2008

Thursday, December 18, 2008

Tagged by Waan Fook & Men

1. Do you think you're hot?
well...my brain is well trusted to maintain my body temperature, thnx

2. Upload your fave picture of you

3. Why do you like that picture?
because it shows how brave am i to pose besides that two ugly, hideous, and disgusting creature...

4. When was the last time you ate pizza?
cannot remember...if u ask prosperity burger, i remember..

5. The last song you listen to?
aiyak...not gud at knowing the song title la..but it kinda like rap..

6. What are you doing right now besides this?
searching fer oatmeal recipes!

7. What name you prefer besides yours?
dunno...as long as its does not insult me..

8. People to tag:
miyn, myra, pyan, jhar, wawan

9. Who is number one?
a freak from alos staq

10. Number three is having relationship with?
owwhhhhh.........i cant tell u *wink2*

11. Say something about number five?
he is fat and the most important; abe's rum8!

12. How about number four?
damn..pity him..he's Nuar's rum8!

13. Who is number two?
weirdo from bangi..

Wednesday, December 17, 2008

SAins dan Matematik

Terbacalah Tuan Hosni akan akhbar yang baharu-baharu ini, bercerita ia akan pengajaran Sains dan Matematik. Berkerut lah dahi Tuan Hosni, cuba dia memahaminya. Tersenyum pula dia akan terkenang bahawasanya dia dan rakan-rakan lah antara orang mula-mula dibuat uji kaji.

tiada pun sampai 10 tahun, maka sudah mahu di ubah-ubah pula; pada fikiran Tuan Hosni, eloklah dilihat jangka masa panjangnya.

Maka pada fikiran beliau, tiadalah perlu ditukar-tukar yang sedia ada, melainkan dibiar kekal sahaja berdua itu dalam Inggeris. Bukanlah karena tiada sayangkan bangsa, namun kerana sayangkan bangsa lah beliau berfikir demikian.

Namun begitu, tiadalah perlu sekalian pekerjaan ini dibuat gesa-gesa. Karena yang perlu dimolekkan ialah para guru. Sedangkan sekalian para guru tiada molek Inggerisnya, maka tiada sebab untuk mereka beroleh mengajar murid-murid. Akhirnya, bangsa kita juga kerugian.

Seeloknya diperbetulkan guru itu. Akan sekalian guru serata pertiwi, hendaklah mereka bekerja keras lagi. Begitulah halnya juga dengan sekalian pelajar.

Maka berbunyi setengah orang, bahawa akan hilang nilai-nilai Melayu di dada anak muda. Maka jawab Tuan Hosni, maka usaha lain pula harus diberbuat bagi menanam rasa jati diri itu. Lihat sahaja orang Jepun. Disuruh oleh Maharaja Meiji mereka menukar cara Barat. Molek-molek sahaja mereka ikut, namun budaya asal tetap dikekalkan.

Sedang pakaian Barat dipakai-pakai, Pakaian bangsa seperti Kimono dilihat seperti barang eksklusif pula. Sedang disko dan pub dikunjungi, upacara hidang teh dan opera jepun dijulang-julang juga.

Apa susahnya jika mahu dikuasai dua bahasa, sedangkan alim ulama dahulu-dahulu berupaya bertutur pelbagai bahasa!

Yang sebetulnya, kuasai bahasa Inggeris, dan gilapkan Bahasa Melayu.

Diajar dua pelajaran itu dalam Inggeris, maka kuatkan Bahasa Melayu di pelajaran lain.

Yang terlabih dahulunya, sekalian rakyat harus bekerja kuat!

Kerja dengan lebih keras!

Kalau sudah keras, maka usaha keras lagi, keras lagi dan lagi!

Pentinglah kita untuk menguasai Inggeris, namun Bahasa Melayu harus dijulang juga.

Arakian sebahagian kita berbunyi pula; bahawa kononnya Bahasa Melayu dahulu sudah jadi lingua franca. Maka Tuan HOsni mengajak golongan ini supaya sama-sama berpijak dibumi nyata.

bukan berpijak di sejarah lampau.

Dahulunya kita beroleh menjadi lingua franca karena kita ini tumpuan pedagang. Serupa hal nya dengan bahasa Latin, jadi ia lingua franca karena ia tumpuan pedagang. Namun kini, dimana kita? adakah kita tumpuan pedagang luar? sedang pedagang sendiri pun banyaknya orang2 tionghua.

Berkata sebahagian golongan pula; bahawa jepun dan korea molek2 sahaja maju dengan bahasanya. Maka kata Tuan Hosni; merka itu jauh kedepan ilmunya, jauh kedepan teknologinya. Mereka upaya meletakkan diri mereka di situasi dimana mereka bebas menggunakan bahasa mereka, tanpa melukakan hati saudagar lain, karena mereka ada apa yang saudagar lain tiada. Ilmu mereka.

Habisnya, kita ini apa pula yang kita tawar? APakah kalian tiada berfikir?

Kalu difikir-fikir, orang2 Inggeris dahulukala juga menguasai bahasa lain. Berusaha pula mereka menguasai bahasa Perancis, Latin, serta Arab dan lain-lain juga. Sudahnya, bahasa mereka pula yang mereka julangkan!

Mengapa orang Tionghua ia-ia mahu berbuat sekolah untuk anak2 mereka?

Supaya anak2 mereka dididik dengan nilai2 tionghua itu! maka sedar tidak sedar, pengajaran sains dan ilmu hisab dalam inggeris, sudah perlahan-lahan melenyapkan sekolah2 tionghua ini, lantas cita2 sekolah satu aliran beroleh peluang, dan cita2 untuk perpaduan dan keharmonian bangsa juga beroleh peluang.

Bukanlah dengan belajar inggeris dua pelajaran itu, maka bahasa ibunda juga dilupakan, tetapi Inggeris itu cuma perantara sahaja, supaya beroleh kita kuasai ilmunya!

Namun apa yang pentingnya,

sekalian kita kenalah bekerja keras!

dari kerajaan ke kementerian pendidikan ke jabatan pendidikan negeri ke pejabat pendidikan daerah ke pentadbiran sekolah ke guru2 ke plajar2 sekalian,

semuanya harus berusaha keras, keras, dan keras lagi!

kata imam Syafie';

tidak akan datangnya ilmu melainkan enam perkara;

salah satunya ijtihadun (usaha yang bersungguh-sungguh)

Seal


my newly creative created seal!
Mohd Hosni Salleh al Uzma'
(The Great Mohd Hosni Salleh)
p/s; i am not sure the spelling of al -Uzma...hahaha

Tuesday, December 16, 2008

Dark Skies Upon A Barren Land

People said that the utmost regret in the whole life on earth would be things undone, words unsaid, and pictures not captured. This would be one of the rare cases where the majority and I finally met an agreement. Upon pursuing our goals, we were always at our very best to strive manly for it, without considering much about how it may affect others.

It has been a nature, where we always look forward to what we are pursuing up to a certain point when we never look back anymore, nor we look at what that surrounds us. The journey continue until somehow, we fell at the middle of the path of our cause, where the path lies ahead seems so grey and unpredictable, while the skies looks so gloomy upon a barren land.

Some of us were still be very fortunate, to find there are peoples who still stand besides them with their helping hands, however, some did not, as they found nobody besides them. The peoples that were together with them had turned back over them, without much realizing, those peoples have already became their past.

They have to stand up themselves, wipe the earth on their body themselves, and continue walking on the same road, themselves.

_

Datuk Shah Rukh Khan

Saya begitu terpanggil itu menyentuh isu datuk ini, lantaran terbaca nukilan berjudul Datuk yg Cun dari sahabat saya Aminah. Sungguhpun sudah lama isu ini sudaha berlalu, namun adalah menjadi keinginan saya untuk meluahkan pendapat. Bukanlah niat saya untuk menimbulkan kontroversi dengan sesiapa, jauh sekali ingin mencari perkelahian, hanya sekadar menukilkan buah fikiran.

Apa munasabah Shah Rukh Khan itu diberi gelaran Datuk? Ramai yang mencebik muka mendengar hal ini, namun ramai juga yang berkerumun ke pekarangan Yang Dipertua Melaka bagi menyambut beliau ke mari. Tersengih-sengihlah Shah Rukh Khan itu melambai-lambai kepada anak bangsa kita yang terkinja-kinja itu.

Soal munasabah atau tidak itu saya tidak lah pasti.

Apakah hanya dengan beberapa babak menari di Melaka, maka beliau layak diberi Datuk?

Kalau begitu, maka selayaknya diberi pada pembikin filem, lantaran karenah mereka yang menjadikan Melaka tempat bergambar.

Apa kerana babak2 nyanyian itu begitu merdu? Lantaran beliau hanya terkumat-kamit mulutnya mengikut lagu, maka baiklah diberi Datuk pada suara latarnya.

Apa kerana tempat bergambarnya di buat di Melaka? Maka bilamasa sekalian di dunia menonton wayangnya, maka ketahuilah mereka akan Melaka?

Jika begitu, dahulu-dahulu lagi Negara-negarat Barat berdoyon-doyon memberi gelaran buat beliau.

Hanya dengan beberapa filem, beberapa babak menari, beberapa babak terkumat-kamit, beberapa sengih-sengihan, beberapa tempat di Melaka beroleh menjadi tempat penggambaran, maka beliau beroleh Datuk?

Jika begitu, selayaknya orang2 wayang Anna and The King beroleh Datuk juga lantaran filem Hollywood berbuat gambar di Kedah.

Jika begitu, selayaknya kumpulan nasyid Raihan beroleh Datuk karena membawa nama Malaysia, Melayu, dan ISLAM ke persada dunia. Orang-orang Afrika pun molek2 sahaja menyambut mereka dengan lagu-lagu melayu dari Raihan sendiri.

Jika begitu, selayaknya Chef Wan beroleh Datuk juga, sudahnya beliau mengangkat masakan Melayu kedalam sukatan belajar sekolah-sekolah masakan Eropah.

Mujurlah bukan Sultan bagi negeri yang penulis kacak diam ini yang memberi gelaran itu, jika tidak, malu lah penulis tampan ini menghadap dunia.

Barangkali, orang Melaka ini tiada punya pekerjaan lain yang boleh dikerjakan.
_

Monday, December 15, 2008

Prophet Muhammad's Last Sermon

KHUTBAH TERAKHIR RASULLULLAH S.A.W

KHUTBAH INI DISAMPAIKAN PADA 9 ZULHIJJAH TAHUN 10 HIJRAH
DI LEMBAH URANAH, GUNUNG ‘ARAFAH

Wahai manusia dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan !!!

Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini.

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti akan membuat perhitungan atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba’, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba’ hendaklah dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas para isteri kamu, mereka juga mempunyai atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu ke atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini. Sembahlah Allah, dirikanlah solat lima kali sehari, berpuasalah di Bulan Ramadhan, tunaikanlah zakat dan harta kekayaan kamu dan kerjakanlah ibadah haji sekiranya mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak ada seorangpun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam taqwa dan amal soleh. Ingatlah bahawa kamu akan mengadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan atas segala apa yang telah kamu lakukan. Oleh itu, awasilah tindak-tanduk kamu agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah disampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku ini menyampaikannya pula kepada orang lain dan hendaklah orang yang lain itu menyampaikannya pula kepada orang lain dan begitu seterusnya. Semoga orang yang terakhir yang menerimanya lebih memahami kata-kataku ini dari mereka yang mendengar terus dariku.

Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya aku telah sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu.

Back in Kwa-tang

Kwa-tang is the pronunciation of Kuantan in Terengganu accent, while Kwen-ten is the pronunciation in Pahang accent. The Kuantanese accent is the mixture of both. I speaks well in Kuantanese, Terengganu accent, and also Kelantanese , but I neither able to speak in Pahang’s accent nor to really understand it.

Having a chat with Lily few days ago reminds me of how much I miss to hear the Kuantanese accent. Not to mention the Kuantanese food!

A long journey, KT-Kuantan-KL-Gombak-Kuantan, had caused a great tiredness to everybody in the family. The journey using 1.3cc Toyota Lite-Ace borrowed from my uncle is not really comfortable, not to mention how bad the conditions of the roads in KL and how bad its people’s driving way! Oh, the KL mayor shud really check the roads. JKR must be sleeping! I tot only BANDARAYA Kuala Terengganu have bad road conditions.

However, the tension was solved by a bowl of fantastically tasty Curry Noodles, bought from the famous Planet Curry House. OMG, I really miss Kuantanese food! The Mee Kari is damn good! Damn nice! Damn scrumptious! Damn tasty! Damn delicious! And Damn! Damn! Damn!


Back to Terengganu the very next day, my mother surprised me with the dinner – fried ikan sebarau, bought at the Pasar Tani in Kuantan Town, sayur pucuk paku masak lemak, and a nice sambal belacan!

My mouth waters as I lift up the tudung saji! God, it is so hard to find freshwater fish in KT u noe…this ikan sebarau was marinated first with daun limau purut, limejuice, and a bit wheat flour, before it is mixed with salt and ground chili, and deep fried, until it is a bit hangus, where the outer part is very crispy, but the inner flesh is very soft!
With the lime fragrance filling in your mouth, well-tasted with the salty flavor, its taste like paradise.. you can’t find this ikan sebarau in Terengganu.


there are the deep fried ikan sebarau..the best part is its tail and its ribs!best to eat while its still hot. Its look a bit hangus, but trust me, it is REALLY GODDAMN GOOD.

pucuk paku...(or pucuk ubi? i also have no idea, but they are exquisitely delicious)


That night, I went to sleep with a smile on my face =)
=)
=D
='D
_

Off to Kay El

The very next morning, we head to KL, to my cousin’s condo in Wangsa Maju (is that in KL?). The reason why we went to KL is to attend our cousin’s wedding, which we called him Abang Atoi (real name is Ahmat Fitri, which I knew it on the nikah ceremony when the Qadi called up his name!). The akad nikah was held at As Syakirin Mosque. Here are the snap pictures.

there he is, kissing his wife's forehead while surrounding by the "paparazi" and teased by all his makcik-makcik.
a group of "aparazi"in action!

Reciting his vow.

reciting the Kabul part - he did once only! (there are two previous guy before him, who did twice and trice to satisfy the Qadi)

supported by the whole relatives!
The walimatul urus was on the next day, at the Salahuddin al Ayubi Mosque in Gombak. Both had their degree in law at UIAM. The groom are now a magistrate in Shah Alam, while the bride is a penolong pendaftar . I am having good time meeting all the long-time-no-see relatives. Of course, these several lines had always been the cliché in this kind of gathering;

“Amboih lamanye tak jumpe”

“Eehh, besor dari Pak Long lagi”

“Kamu ni besor lagi dari Paman”

“Amboih, semuanye lagi besor dari Mak Chor”

“Eh, aritu dating umah Mak Su xde le besor cenggini ”

“Oih, dulu kecik je, paras pinggang, skarang…”

Aiyoh, O my beloved aunts and uncles, I noe that I am big in size, nonit to repeat maa.. These wil be the famous cliché, when we talked about my study;

“Uih, makin besor lagi! Kamu belajor mane skang?”

“ini yang nak pegi India tu?”

“Kamu esok, kene blajor le cakap keling!”
“Esok tekejut le mak nye, balik bawak bini keling!”

“Dey! Tambi! Wang glek! (Pretending to speak in tamil)”

“Bile kamu fly?”

“Nanti da jadi Doktor boleh le rawat Paman ye?”

I dun noe where they heard that I am taking medicine in India. I am enrolling in International Baccalaureate Diploma Programme at Seremban IB World School for god sake!

And just becoz iwear size XXL, these were the lines that will always being uttered by your makcik and pakcik whenever u eat one table with them.

“Ala, tambah le nasik tu, malu-malu plak”

“Ala Mak Su tau kamu nak tambah, malu-malu plak”

"Eh, takkan satu round je kot?"

Haiz, it is true when the old people says, you cannot choose your family. Fortunately, I am good at dodging and countering those lines. Heh, never mess with Lord Hosni!
After the ceremony, we headed back to Kuantan!

_


Sunday, December 14, 2008

A Visit to Kuantan

It had been long since I set my foot on Kuantan soil, which had been the place where I grew up for these 17 years, before the whole family moved to Kuala Terengganu. Wondering around the town make me realize on how much I really miss the peaceful Kuantan. The town is not too urban but not to kampong, the Kuantanese are civilized on the road (not like Terengganu people!), the town is beautiful and peaceful, the Town Council are doing good in their job in making the people aware about their behavior on road, especially when they park their car s the Town Council men are everywhere. Not like the Terengganu people who park their car at anywhere that they think it is suitable, even on the road divider! And most of people who lived in Kuantan love living here, in spite of its high kos sara hidup.

We went to the new East Coast Mall, where I met Lily who was working at the Baskin & Robin, where I was treated with a cup of delicious chocolate ice cream! She is now waiting for her SPM result, and recently, she received a call for an interview by the NST to become their journalist! My gosh! I wish her the very best!! I am the one who went excited! OMG, I just cud not wait to have a friend who were working for a press! Superb! All the best for you, Lily!

A few hours before that, we visited the Chinese tailor in Beserah, who always consider our family as his regular customer since the past 20 years until now, where we still have him to make our clothes, although we have moved to Terengganu. My mother wants my brother and me to have a nice baju melayu to wear on my eldest brother’s wedding next year (OMG, its next year fer god sake!).

The problem is, the kain is only 4 metre, and it takes about 2.5 metre for me and 2 metre for my brother.

“Ala towkey, bagi murah siket aa..kita pindah pun datang sini tau..Ni kain 4 meter x boleh buat 2 orang ke?” , my mother asked.

“Aiyoh! Tak boleh woo..ni manyak besar besar punye budak (referring to me). You kene pegi cari lain kain la tambah. You nanti pegi cari lain kain hoh..(agreed by my mother). Ni you mau buat yang mana dulu? Ini besar punya budak dulu hoh (pointing to me), ” replied that Cantonese tailor, well greeted by my brother’s cackle.

Then I started to curse under my breath..

“Beruk la nate cino ni…”

that Chinese tailor shop..quite antique-look


that makcik in red is me madre, number 3 guy is me brother, and man in white is that tailor

_

Wednesday, December 10, 2008

PAI (Pendidikan Agama Islam)


Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Segala puji bagi Engkau, tidak akan adanya ilmu pada kami melainkan apa yang Kau ajarkan kepada kami, sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui dan Maha Adil. Barangsiapa yang diberi PetunjukNya maka tidak akan ada yang dapat menyesatkannya, dan barangsiapa yang disesatkanNya maka tidak ada siapa yang boleh memberi petunjuk kepada nya.

Perjalanan untuk balikke kampung halamanku di pantai timur ini, membawaku menyelusuri kotaraya Kuala Lumpur yang agak malu jikalau diakui sebagai ibunegara sebuah “negara Islam”. Mana tidaknya, sepanjang perjalanan sahaja penulis yang segak bergaya ini telah dihidangi dengan pelbagai juadah mata, baik daripada kaum-kaum shuffle (tidak pasti ejaan) di Seremban Parade gagah menyusun langkah mengikut rentak, ke kaum-kaum hawa yang merokok dan kesempitan duit untuk membeli kain, hinggalah ke pasangan-pasangan di KLCC yang kerabakan saku untuk menyewa motel.

Maka benarlah kata junjungan s.a.w kepada Ali Karamallahu Wajhah, “Ketahuilah bahawa sesungguhnya akan berlaku fitnah”. Fitnah disini bukanlah merujuk peng-ada-ada-an cerita mahupun filem Geert Wilders dari Belanda itu, namun lebih kepada situasi zaman dimana hidup tidak lagi menurut hukum Allah.

Lantaran ini membawa penulis muda kacak ini ke alam khayalan beliau, kembali ke detik2 beliau menjawab soalan2 karangan dan soalan2 agama.

Jika ditanya mengenai punca gejala-gejala sosial ini berlaku, sudah tentulah tiga jawapan ini kan ditulis –

Kurangnya pendidikan agama

Kurang perhatian ibubapa

Pengaruh rakan sebaya

Jikalau ditanya apakah pula akibat melakukan maksiat, maka tiga jawapan ini pula yang akan keluar-

Jiwa menjadi tidak tenteram

Dipandang hina masyarakat

Dimurkai Allah

Pastinya para pembaca yang pernah menduduki peperiksaan untuk Pendidikan Islam pernah menjawab dua soalan diatas dengan jawapan2 yang saya utarakan tadi. Tidak hairanlah soalan-soalan retorik seperti dianggap bonus! Soalan retorik yang akan dijawab dengan jawapan retorik!
Namun jika disoroti semula, jika dikatakan faktor gejala sosial berpunca daripada kurangnya pendidikan agama, maka saya adalah antara orang2 yang paling awal membantah. Masakan tidak, berjuta-juta ringgit dicurahkan diatas nama pendidikan ketas- budak2 ini, namun apakah hasilnya?

Mengapakah 11 tahun menghadiri kelas-kelas Pendidikan Islam, masih tidak mampu untuk menanamkan ciri-ciri mukmin didalam dada-dada mereka?

Kerana mereka ini tidak ada penghayatan!

Mengapa tidak ada penghayatan?

Kerana tidak ada realiti.

Kerana mereka masuk kedalam kelas2 mereka, dengan otak yang kosong, untuk menadah segala ilmu, kemudian dicurahkan pula didalam kertas peperiksaan dan akhirnya, HILANG BEGITU SAHAJA!

Sudah berpuluh tahun, namun sistem pendidikan kita masih mengikut corak lama. Soalan yang sama, skema jawapan yang sama, corak soalan yang sama, dan akhirnya keputusannya sama!
Mengapakah tidak dijadikan sistem pendidikan islam ini lebih realistik kepada kehidupan sebenar? Tentu ramai dikalangan pembaca yang sudah pun jelak, dihidangkan dengan soalan2 sedemikian lantas realitinya menunjukkan keadaan berbeza. Manakah prinsip Tasawwur yang mangatakan Islam bersifat universal?

Mengapakah pelajar2 masih lagi dikongkong dan tidak dibiarkan berfikir dengan sendirinya? Kita ajarkan mereka ayat2 al Quran, yang kemudiannya mereka hafal, tanpa mengetahui maknanya, tanpa mengetahui asbabun nuzulnya, tanpa mengetahui syarahannya, tanpa mengetahui penjelasannya, tanpa mengetahui kaitannya dengan kehidupan realiti!

Ita seolah-olah beriya-iya ingin memberikan pendidikan kepada mereka tetapi dalam masa yang sama, kita katakan bahawa “owh, dun teach them too much, they are stupid, they cant cope it. Better we focus on maths and science”

Islam bukanlah mengajar kita supaya mengejar akhirat dan melupakan dunia, tetapi supaya memakmurkan dunia dengan hukum Allah supaya kita semua berbahagia di akhirat. Mengapakah kita masih terikat dengan tradisi lampau yang diperturunkan nenek moyang kita, terikat dengan apa yang diperturunkan oleh penjajah kepada kita walaupun sudah berpuluh tahun kita merdeka!

Apalah gunanya jika kita suap dan suap mereka dengan ilmu agama tanpa membiarkan mere berfikir, berbincang, berkongsi pendapat, serta bersyarah mengenai ilmu2 itu, ayat2 Allah itu, hadis2 Nabi itu? Adakah sekadar untuk menghasilkan pak lebai di sekolah yang sentiasa subuh berjemaah di surau, dan kemudiannya menogak arak 10 tahun kemudian di Kuala Lumpur apabila dewasa?

Kita mengajarkan mereka ilmu-ilmu muamalah yang merupakan ilusi daripada alQuran sahaja kerana realitinya, sistem ekonomi Malaysia ini, lebih berasaskan kapitalis!

Kita mengajarkan mereka sirah-sirah nabawiyyah serta keagungan Islam suatu ketika dahulu, bagaimana dinasti Umaiyyah menawan Cordova, bagaimana Dinasti Abbasiyyah membina baitul hikmah, bagaimana Dinasti Umaiyah menyusun Kanun Suleiman, namun realitinya – mereka sedang berpijak di sebuah negara sekular, yang tidak menerapkan hukum Allah, sebaliknya berbangga dengan perlembagaannya yang dirangka oleh penjajah! Tidak ada langsung disebut di dalam buku teks, mengenai kepentingan menegakkan negara Islam yang menerapkan hukm Allah, apatah lagi untuk menegakkan Daulah Khilafah!

Kita mengajarkan mereka mengenai amar makruf nahi munkar, walhal hakikatnya, budak sekolah merokok di perhentian bas pun tidak ada yang berani menegur.

Kita suap mereka dengan ilmu-ilmu agama, dan kita suap dan suap lagi mereka, dengan tujuan apa? Hanya semata-mata suapaya mereka lulus peperiksaan dengan cemerlang.

Kita ajarkan mereka dengan mazhab Syaifie, yang kita julang-julangkan, namun segala apa yang kita ajarkan itu diterima bulat2 secara taklid buta oleh mereka tanpa diajarkan sebab-musababnya. Mereka diajar supaya berdiri tegak sebelum memulakan solat, tanpa mengetahui rasional disebalik tindakan mereka. Generasi demi generasi diajarkan dengan perkara sama, akhirnya negara kita ini dipenuhi dengan pak turut- pak turut yang bertaklid buta yang setiap ibadah mereka dicampuri adat2 kuno melayu serta bidaah2.

Berlawananlah dengan kata2 Imam Syafie yang kita agung-agungkan itu yang melarang orang Islam mengikut mazhabnya, selagi mana mereka tidak mengetahui hujah disebaliknya.

Malulah kita dengan Amerika yang kita tohmah dengan nama samseng dan penyangak, sedangkan negara kafir itu kian lama kian ramai rakyatnya menganut Islam sedangkan kita di Malaysia, saban tahun berpuluh-puluh kes murtad dicatatkan!

Akhirnya Islam itu tinggal apa?

Tinggal ILUSI .

Ilusi yang tertanam di dalam sebuah buku yang bertulisan Arab yang mungkin tidak ada langsung orang melayu yang dapat membacanya dalam masa 100 tahun akan datang.

Kerana apa?

Kerana TIDAK ADA REALITI.

_____________________________________________________

p/s : sebarang usaha untuk meng"copy-paste" artikel ini ke dalam blog2 pengunjung bagi tujuan perolehan "feedback"dari pengunjung2 kalian amatlah dialu-alukan.

akan datang ; cadangan-cadangan pembaharuan terhadap sistem pendidikan malaysia

_

Tuesday, December 9, 2008

Carbonara to Croquignolet

Preparing breakfast for family is one thing but cooking spaghetti for breakfast is another thing. Born in a Malay family in the east coast of peninsular Malaysia had made our stomach stuffed with Nasik lemak ikan haya every morning. It’s not that I have never cooked spaghetti before but before this, we only use the canned sauce by Prego or Campbell but after visiting Giant the day before that, we can’t find any spaghetti sauce except for the traditional one, which was strongly opposed by my sister as she doesn’t fond of any form of tomatoes.
So we decided to use our own intelligence to create spaghetti Carbonara! I dun know whether our spaghetti here were deserved to be called Carbonara or not, however I told myself that we are not making or cooking any Carbonara, I am an artist, I dun make or cook, I create!

And dun ever worry, although I am such a magnificent artist who manage to create the outstanding delicious spaghetti Croquignolet (the name that I have decided to call my creation, instead of Carbonara), I am never too stingy to share the recipe. Grab ur pen and papers everyone! (Although u can always use Microsoft Word instead).

Firstly, boil water in the stockpot, then, add a lil bit of butter in it to avoid the spaghetti for sticking together, before adding the spaghetti. After they had been finely cooked, toss them and put on the serving plates.

At the same time on another pot, heat a spoonful of butter, until it is hot and brownish, add a few spoons of corn flour. Make sure u always stir the mixture to avoid it from forming lumps. Then, add milk for about a liter, depending on your own instinct while stirring in the pot non-stop.

Add the finely grated cheese of whatever brand into the mixture. The amounts are according to ur instinct once again. Hey, never stop stirring!
Then, add a packet of Maggi branded Mushroom Soup.

Meanwhile, heat a spoonful of butter in a frying pan, then, add finely chopped garlic, and fry it until I become golden brown and until the smells rise up in the air. Add diced chicken that had been mixed and marinated with Worcestershire sauce for a night. Then, add button mushrooms that had been finely sliced, and fry them all until all the chickens are cooked. Remember that the amounts of all this things are to be manipulated according to our instinct. After they had been fully cooked, turn off the fire, and add them to the sauce pot.

Add oregano to the mixture, it will be encouraged if u put thyme or rosemary or even parsley but I have none of this in my fridge. Then, add salt and pepper to taste. Stir the sauce again, if it is too dilute, add some corn flour that had been fully dissolved in water. Be careful to add it bit by bit with continuous stir as it may form lumps. If it is too thick, add a lil bit of water. Don’t forget to add salt and pepper again to taste.

P/s: As u serve this magnificent Spaghetti Croquignolet, sprinkle a lil bit of oregano on top of the dish. It will enhance the taste.


Spaghetti Croquignolet now are ready to be served!!
Bon appetie ~~~
-

Perhaps this shud be considered as my TOK homework!
_

Friday, November 28, 2008

Dr Sheikh Berucap, Dr Hosni Bermonolog (with English translation)

Due to the complaints from my fellow friends, saying that they can hardly understand a word, I came with these translations. I am not good at translating my own tounge. So, I am sorry for any mistakes. Enjoy reading.
_______________________________________________________


Pagi Saktu besonyo tak dop org bulih kaca. mase ni lah nok tido jenere abihnyo. mase ni lah nok guling batingnyo. mase ni lah nok guling kokseh nyo. Doh kalu dop ari Saktu, ari mano lagi? Ahak nok g gerejo dengar khutbah. Isna pah jumaat ado kelah. Ari Saktu ni lah! ari Saktu ni je la hok kite bulih tido kokseh kite lame mane pung.


It is well agreed that Saturday morning is not the time that is suitable to be disturbed. This is the time where we cud have a sound sleep. This is the time where we will lie downat anywhere that we want. If not on Saturday, then which day it will be? We have hear to the preacher on Sunday. We have classes on weekdays. Only saturday! Saturday is the only day that we cud have a long sleep at our will.



Abeh tu bakpe Abe Mus mari ari Saktu nyo?



Then why is Abe Mus is coming on Saturday?



Ambe ingat ye mari ari Isna, rupenye saing ambe royak ari Isna kekgi Deris Jusoh pulok nk mari. Org sekapa gop tuh! haha, Tempik lagi la Cekgu Ju, ni lah pelik bing ajaib Kolej Mara Serembang ni. kalu wak mnde2 gop, dok rajeng nk royak ke org. Supo Pengaroh soghe jo hok tahu nyo. pah kekgi maghoh pulok kalu kite ni dop gi..



I thought he is coming on Monday but then I was informed by my friend that it is Idris Jusoh who will come on Monday. He is Terengganu-men too! hahaha..Madam Ju wud scream again! This iss something that is just weird about this college. If they organise anything, they rarely inform us. Seems the only person who know bout it is just the Director herself. Then they will scold us for not attending the function.


jubor la..


Ass...


Malah nok cite banyok, ambe pung sapalah di Dewe Tung Husseing Ong hok come tp tak dop air-cond ni skali lah nge saing2 ambe. Doh nok wat gano, pitih rakyat patut wat pembangunang ke rakyat jd masuk saku puok2 die. paka kipah je la kito sini. Biarlah Abe Mus tahu gano rupo IB World School ni.



To cut down this long story, I arrived in this beautiful but not air-conditioned Tun Hussein Onn Hall along with my friends. What to do? taxpayer's money that shud be used for development goes directly into "their" pockets instead. Then we here have to use fans only. Let Abe Mus know how this IB World School looks like.


Malah nok cite banyok lagi, Abe Mus pung sapa la lepah kite hok budok lagi ni dok tunggu pah tunggu lah yo nok mari, ambe kabor doh, mapuh gi la ye tu angkasawang pung, ye org melayu gop. Natijoh ye la sapa lambak tu, takyoh nok bising la.

Again, to shorten this long story, Abe Mus then arrived after we, the "school kids", were waiting and waiting and waiting for him. I told u, he might be an astronaut, but he is still a Malay. So it is his nature to be unpunctual. Stop making noise bout it.

Dang ye naek atah gop, capa lalu mic. Pah ye pung cakak la mnde2. cakak sedak la. bulih kiro gop la caro yo tu kecek. tapi dok bakor mano semangak ni. patut yo keno mari ngaji nge aku dulu baru bulih kechek sedak! hehehe...

As he went up to the stage, he grab his mic. Then, he began his speech. He is a good speaker. Not bad. But somehow, he cant manage to burn the spirit. He shud look for my consultation first, then only he will become hell of a speaker! hehehehe...

Yo pung tunjuklah video2 yo maing di angkaso lepah tu. Padelah oghe kato wak bazer jah wak goni. supo g ata yo melancong jah. geger bnar bulih make rende di nun. oghe hok dok bawoh ni jerit susoh, yo dok maing atah nun.

Then he the videos showing all the sweet times he had up there in the ISS. Now I know why those people keep saying that this programme is just a waste. It just like sending him for a vacation. What is so great about eating "rendang" up there. The people here were crying in poverty and he was having a good time up there.

Nok wak pendek cito lagi, Abe Mus pung buko la sesi nok tanyo soalang2. Pah sekor2 tubek gi tanyo yo. Keno 2 butir soalang gop, yo pung turung dari petah tu. Pah, kohor rama la oghe tanyo. pah doh abih brapo butir yo jawak, yo pung tanyo;

To cut down this long story, Abe Mus then held the questioning session. One by one came out and asked him questions. After 2 questions, he got off from the stage to the floor, causing more audience to raise their hands. After several questions had been answered, he then asked ;


"Ok, siapa ade soalan?"


Tengok2 aku hok akak tange! gilo...tapi doh yo prase aku akak yo pung mari kak aku. ketar gop nok kechek. oghe hensem jupo oghe hensem, gitu la. ambe pung sakek gop tengok oghe tanyo soalang2 bodo jah. Yo keno oghe smart gop hok bulih tanyo oghe smart.


It seems me who raised hand! Lunatic..but as he realised that I had put up my hand, he came to me to give me his mic. I was nervous and shaky at that time. Well, it is not an uncommon thing when two handsome guy met each other. I was a bit irritated by all those silly questions. Time for a smart guy to ask a smart guy.


"ramai yang mengatakan bahawa program angkasawan negara ini tidak lebih dr satu pembaziran, jadi bagaimana dr menafikan kenyataan itu."


"dan lagi satu, adakah program ini sedang berlangsung lagi? jika sedang berlangsung, apa yang dorang tgh wat skarang n ape yg dorang akan wat pasni?"


lebih kughe gitulah soale aku. yo pung jawak la..yo kechek sdak gop, tp slack mace dok terbakar caro delivery yo. biarlah. buke aku hok jd angkasawe. tp ngelah2 kali, ak stuju gop la nge yo.


My question seems to be something like that (I cant really remember!~).Then he answered. A good answer of course. He is indeed a good speaker. However, he shud learn how to burn the spirit. hmmm..just forget bout it..i am not the one who became an astronaut. However, due to his explaination, we finally met the agreement - the programme IS NOT a waste.


P/S :
So, the conclusion is, it IS NOT A WASTE !! other sectors might need that allocation of money also, however, it is important to burn the spirit of malaysian to do great in their studies so as they can contribute to the country for more sophidticated development of aerospace technology. It does not concern about how that Abe Mus eat or drink at the ISS but how he was able to get into the programme and be selected. Its all about preserverence . We Malay and malaysian really need that spirit. I hope Abe Mus can tour around the country and inspires all the young malays to strive for ultimate excellence beyond imagination. May Allah help u Abe Mus !!~~

another p/s:
improvise ur speech. learn from the motivators, speakers and politicians. U are a complete package to burn the malaysian spirit. u just need a hell of speech. with Lord besides u, there shall never be any barrier. INSYAALLAH




gamba ni la ambe nok taye ko cucu ambe kekgi...hehe =)

These are the pictures that I will show off to my grandchildren...hehe =)

-

Friday, November 21, 2008

Keraguan-keraguan Yang Nyata

Keraguan ini merujuk pada keraguan yang timbul terhadap fakta yang diterima umum selama ini yang menjelaskan bahawa Hosni ialah seorang manusia yang normal dan tidak pelik. Namun keraguan ini timbul kerana banyak asbabnya. berbagai teori telah dikemukakan untuk memangkah fakta2 yang mengatakan bahawa Hosni itu normal. Hosni sendiri merasakan bahawa beliau adalah manusia normal walaupun disangkal banyak pihak di sekelilingnya. namun begitu, kebelakangan ini, beliau sendiri turut meragui fakta Hosni normal itu. Berikut adalah hujah2 yang menimbulkan gharar pada kenormalan Hosni :

#1 - Apabila beliau menaiki tangga berpilin di Seremban IB World School, beliau senantiasa merasakan ada sepucuk pistol di belakang seluarnya dan sering kali mengilaskan tangannya ke belakang sambil menggayakan bentuk pistol, diikuit dengan imaginasi beliau sebagai anggota CIA yang sedang mengejar mafia dadah.

#2 - Apabila beliau sedang melipat baju, pastinya beliau terbayang drama2 melayu dan cerekarama2 TV3 lantas berlagak seperti seorang ibu yang sedang melipat kain sambil membincangkan masalah anak dengan suaminya seraya mengujarkan ayat2 umum drama melayu seperti - "awak tu bang, cube2 la awak tu berlembut siket dengan anak kite tu, ini asyik nak marah je..".

#3 - Apabila beliau sedang berjalan dengan tegap dan laju ala2 berkawat bersama2 sekalian rakan beliau, beliau senantiasa terbayang drama Gerak Khas dan beliau mula merasakan diri beliau seperti A Galak dan berlagak seperti polis Gerak Khas seraya mengujarkan dialog umum Gerak Khas - " Tuan ade bace surat kabar semalam, tuan?"

#4- Apabila beliau memegang sebatang kayu/ranting yang kelihatan seperti wand (tongkat sakti), beliau sering terbayang beliau adalah salah seorang auror dalam siri fiksyen Harry Potter seraya menggumam mantera2 seperti wingardium leviosa dan expelliarmus.

#5 - Apabila beliau minum secawan teh O di dewan selera KMS, beliau sering kali menikmatinya dengan penuh perasaan, sambil terbayang2 iklan teh BOH (bukan yg de Zahid AF tu!! yg lame nyer) . Kemudian lagu tema iklan itu akan tengiang-ngiang di benak beliau tatkala beliau membayangkan dirinya berada didalam suasana iklan tersebut. "....teh dikongsi bersama, umph, jelas terasa..."

#6 - Apabila berbual dengan Azhzurin Awang, pastinya beliau akan bertutut dalam telo sabah yang agak pekat sehinggakan tidak difahami Azhzurin sendiri. Pun begitu, beliau masih suka bermain three second dengannya.

#7 - Apabila beliau berjalan bersama-sama rakannya He (atau lebih kepada hewan peliharaan) menaiki atau menuruni tangga2 Farabi, beliau sering berlagak seolah2 beliau ialah pengawal keselamatan yang unggul, seraya memastikan kawasan tersebut selamat dan berkata - "The area is secured" ala2 The Pink Panther.

#8 - Apabila beliau sedang bersiap-siap memakai baju dan segala yang perlu sebelum ke kelas atau lebih2 lagi ke majlis2 penting, muzik dram tentera sering terngiang-ngiang di benak beliau, pastinya beliau akan terbayang bahawa beliau adalah seorang perajurit.

#9 - Apabila beliau memasak sekaligus menyepahkan dapur ibu tuanya, pastinya filem Rattatouille terbayang2 di alam imaginasi beliau dan beliau pun akan berlagak seperti seorang chef yang terkenal. Quote dari filem yang sama juga akan berbunyi2 di telinga beliau - "Everyone Can Cook!". Dan apabila masakan beliau tidak berkesudahan baik, maka beliau akan berkata "I had enuff!!" seolah-olah beliau adalah Chef Ramsays dalam siri Hell's Kitchen.

#10 - Apabila beliau berjalan dengan payung, beliau sering merasakan beliau ialah lagenda Wong Fei Hung yang sering beraksi kungfu dengan payung hitam. Beliau juga kadangkala merasakan beliau ialah watak Hagrid dalam siri Harry Potter yang mempunyai payung yang boleh berfungsi sebagai tongat sakti (wand).

#11 - Walaupun beliau dihujani dengan 10 fakta yang cukup untuk meragukan seseorang itu mengatakan - Hosni normal - namun beliau tetap berpegang teguh dengan pendirian bahawa Hosni tetap normal walaupun jauh di sudut hatinya, beliau sendiri berpendapat bahawa beliau sepatutnya mendapatkan khidmat pakar psychiatric yang bagus. Dan beliau menegaskan bahawa beliau NORMAL dan TIDAK PELIK.


_

Wednesday, November 19, 2008

An Overheard Conversation

Last Monday had witnessed me lingering around the office and the staffroom just to make sure that the proposal for claiming financial support for the CAS T-shirt for the beloved fourth batch of IB students in this Seremban IB World School will be approved. As Ustaz Radzi was not around, Madam Hashimah the Director ask me to hand it to Mr Tamam the Head of Student's Affair. My indeed precious time were not let wasted as I head straight to his office when I found that he was having a guest at that time, Dr Noraini the IB Coordinator. I was hesitated whether I should disturb their conversation with my knocking on the door or not, alas, disturbance was my choice.

As I walked into his room, i could not stop myself from hearing their low-voice conversation and without intention doing so, I managed to caught a line spoken by Mr Tamam ;

"They are too relax"

Replied with TWO words of "YES" and several approving nod by Dr Noraini.


I am still waiting for the consequences due to this conversation which, according to my prediction, will not going to be delightful.

_

Saturday, November 15, 2008

Doktor Sheikh Berucap, Doktor Hosni Bermonolog

Pagi Saktu besonyo tak dop org bulih kaca. mase ni lah nok tido jenere abihnyo. mase ni lah nok guling batingnyo. mase ni lah nok guling kokseh nyo. Doh kalu dop ari Saktu, ari mano lagi? Ahak nok g gerejo dengar khutbah. Isna pah jumaat ado kelah. Ari Saktu ni lah! ari Saktu ni je la hok kite bulih tido kokseh kite lame mane pung.

Abeh tu bakpe Abe Mus mari ari Saktu nyo?

Ambe ingat ye mari ari Isna, rupenye saing ambe royak ari Isna kekgi Deris Jusoh pulok nk mari. Org sekapa gop tuh! haha, Tempik lagi la Cekgu Ju,
ni lah pelik bing ajaib Kolej Mara Serembang ni.
kalu wak mnde2 gop, dok rajeng nk royak ke org. Supo Pengaroh soghe jo hok tahu nyo.
pah kekgi maghoh pulok kalu kite ni dop gi..

jubor la..

Malah nok cite banyok, ambe pung sapalah di Dewe Tung Husseing Ong hok come tp tak dop air-cond ni skali lah nge saing2 ambe. Doh nok wat gano, pitih rakyat patut wat pembangunang ke rakyat jd masuk saku puok2 die. paka kipah je la kito sini. Biarlah Abe Mus tahu gano rupo IB World School ni.

Malah nok cite banyok lagi, Abe Mus pung sapa la lepah kite hok budok lagi ni dok tunggu pah tunggu lah yo nok mari, ambe kabor doh, mapuh gi la ye tu angkasawang pung, ye org melayu gop. Natijoh ye la sapa lambak tu, takyoh nok bising la.

Dang ye naek atah gop, capa lalu mic. Pah ye pung cakak la mnde2. cakak sedak la. bulih kiro gop la caro yo tu kecek. tapi dok bakor mano semangak ni. patut yo keno mari ngaji nge aku dulu baru bulih kechek sedak! hehehe...

Yo pung tunjuklah video2 yo maing di angkaso lepah tu. Padelah oghe kato wak bazer jah wak goni. supo g ata yo melancong jah. geger bnar bulih make rende di nun. oghe hok dok bawoh ni jerit susoh, yo dok maing atah nun.

Nok wak pendek cito lagi, Abe Mus pung buko la sesi nok tanyo soalang2. Pah sekor2 tubek gi tanyo yo. Keno 2 butir soalang gop, yo pung turung dari petah tu. Pah, kohor rama la oghe tanyo. pah doh abih brapo butir yo jawak, yo pung tanyo;

"Ok, siapa ade soalan?"

Tengok2 aku hok akak tange! gilo...tapi doh yo prase aku akak yo pung mari kak aku. ketar gop nok kechek. oghe hensem jupo oghe hensem, gitu la. ambe pung sakek gop tengok oghe tanyo soalang2 bodo jah. Yo keno oghe smart gop hok bulih tanyo oghe smart.

"ramai yang mengatakan bahawa program angkasawan negara ini tidak lebih dr satu pembaziran, jadi bagaimana dr menafikan kenyataan itu."

"dan lagi satu, adakah program ini sedang berlangsung lagi? jika sedang berlangsung, apa yang dorang tgh wat skarang n ape yg dorang akan wat pasni?"

lebih kughe gitulah soale aku. yo pung jawak la..yo kechek sdak gop, tp slack mace dok terbakar caro delivery yo. biarlah. buke aku hok jd angkasawe. tp ngelah2 kali, ak stuju gop la nge yo.


P/S :
So, the conclusion is, it IS NOT A WASTE !! other sectors might need that allocation of money also, however, it is important to burn the spirit of malaysian to do great in their studies so as they can contribute to the country for more sophidticated development of aerospace technology. It does not concern about how that Abe Mus eat or drink at the ISS but how he was able to get into the programme and be selected. Its all about preserverence . We Malay and malaysian really need that spirit. I hope Abe Mus can tour around the country and inspires all the young malays to strive for ultimate excellence beyond imagination. May Allah help u Abe Mus !!~~

another p/s:
improvise ur speech. learn from the motivators, speakers and politicians. U are a complete package to burn the malaysian spirit. u just need a hell of speech. with Lord besides u, there shall never be any barrier. INSYAALLAH




gamba ni la ambe nok taye ko cucu ambe kekgi...hehe =)
-

Friday, November 14, 2008

Its Cacing Time !!


It was heaven on earth last Friday as we embark ourselves to Madam Roslina's farm to learn how to rear worms! As it is in our plan and MARA also had allocated their money for our project, this visit is a pioneer step for us, the young entrepreneur! Well, no point talking much, here are some pictures and hav a look!
p/s: These are d only pics dat i manage to take with my cell phone and the quality is not satisfying. sorry fer that though.





















Saturday, November 8, 2008

Examination

Leaving the frustrating match between Man U and Arsenal after the first half lead me to my beloved Farabi to perhaps, finish my experiment design which the due date is this Wednesday. To most of the typical Malay, that design shud never been touched unless it is the night before the due date. However 17 years of living on earth had thought me that it is better not to procastinate ur work as it always lead to another heavy burden. My standard 6 teacher once said "kerja bertangguh, lama-lama jadi tak sungguh" . And that saying has always been lingering in my head whenever procastination appears in my mind.

Examination is just around the corner - a quote that everybody see it on friendster, yahoo messenger, myspace and even blogspot whenever examination fever is approaching. and this quotation never lift up my spirit to study hard, nor my memory of angry shout of Pn Juriah, nor sarcasm of Pn Khomah, nor sigh of Mr Ikhwan, nor 1001 meaning face of Pn Siti, nor advice from Abang Ipin.Then suddenly two of them appeared in my mind.

He always says to me, "Mu tu blajor la molek2..kne struggle la bebetol..ni dok maing je..Dok maing game, tgk tv sme tu..jadi kije la? bulih gi la?".

"Bangung pung matahri doh tinggi. Org laen pah mane2 doh, kite mandik dok lagi. Nabi kate org bangun lewat ni pendek rezeki. Ayoh dengan Tok Ki dulu subuh2 lagi bangung gi cedung."

Then its her voice appears,"Adik blaja la leklok..mak takde duit nk bagi banyak2, ni yang ade ni dah seribu rahmat, mak dulu lagi susah..kayuh basikal lagi..susah2 pun boleh jadi cekgu tanggung adik beradik ramai.

"Mak kat maktab dulu 2 helai je baju kurung. Baju tu la dok pakai ganti2. Luar pagar tu ade la jual mi goreng, bubuh togeh je..harga pon lime posen..tapi dah takde duit..makan jelah ape yang ade kat dewan makan tu..tu pun dah mujur..atuk bukan keje gaji beribu. adik2 lagi. kamu tu bukan payah nak menanggung sesape..blaja jela elok-elok."

Then my spirit started to burn.

O Allah Lord of the universe..grant them longevity, grant them long life, grant them prosperity, grant them good health, grant them long life, grant me the oppurtunity to become their doctor, grant my children the oppurtunity to play with them, grant them happiness, O Allah, grant them their wish, grant them ur guidance! Ameen O Lord of the Alamin~~

_

Sunday, November 2, 2008

An escape from....

Last night was a long night indeed. The adventure began as soon as the Isha athan was called where we performed our prayer first, before heading out from this nightmarish IB World School, when the Imam in the peaceful Surau al Furqan was performing the 3rd ruku' . The way we cross the survuiling pak guard is not something that can be shared here, as Mr Ikhwan might read this post also. So it is better for me to keep it to myself for the betterment of everyone who call themselves as a KMS student.

The journey continues as we walked through the darkness of the MPS playground, accompanied by dim streetlights and untitled neverending chat. Jidi and Blankcore went to a gig in Seremban Parade, and we planned to meet them at T-One where Pian wished to watch movie. Afiq n me were excited to grant his wish, after he were willing to spend for all the 5 tickets, in order to persue Jidi and Blankcore to come over there and join us ( somehow they were not interested to watch movie last night after the gig). We head upstairs after courting the ATM machines, and 5 of us watch Bangkok Dangerous happily accompanied by a regular size of Caramel Popcorn Combo. Two thumbs up for the muvie although the ending did no satisfy me. Nicholas Cage is superb indeed in his own outstanding way. (never accuse me of being gay! i am normal!)

However, the freezing cinema hall left everybody who were not wearing any extra cloths in great regret, especially those who wore a 3 quarter short like me, meaning that leaving the hall is a fortune! A roti kosong, a roti telur, and a glass of teh tarik at the NKI Bistro with the exciting football match where the ManU defeat the Hull City, was a really nice moment, after a long tiring and busy week.

On the way back, we just walked through the Lake Garden toghether, chaperoned by spectacular night view of the Lake Garden and again, the untitled neverending chat. Our body and soul were once again, ready to cross over the gates of this IB World School, where another long tiring and busy week awaited us.

_

Friday, October 31, 2008

BBQ

It was hell of a night last week when we had a great BBQ cookout, which summoned the two clubs together, the Entrepreneurship Club and the Culinary Club ( I am an entrepreneur). It started a day before that we have a quick course on how to chop the chickens (there are 8 of them!). The evening before the cookout, we had a quarrel on the correct way to start the fire, however it all turned the way it supposed to be and everybody enjoyed it! (well, at least i enjoyed it although i am a lil bit tired after that. haha). well, here are some pictures and hav a look! =)






















_