Saturday, November 15, 2008

Doktor Sheikh Berucap, Doktor Hosni Bermonolog

Pagi Saktu besonyo tak dop org bulih kaca. mase ni lah nok tido jenere abihnyo. mase ni lah nok guling batingnyo. mase ni lah nok guling kokseh nyo. Doh kalu dop ari Saktu, ari mano lagi? Ahak nok g gerejo dengar khutbah. Isna pah jumaat ado kelah. Ari Saktu ni lah! ari Saktu ni je la hok kite bulih tido kokseh kite lame mane pung.

Abeh tu bakpe Abe Mus mari ari Saktu nyo?

Ambe ingat ye mari ari Isna, rupenye saing ambe royak ari Isna kekgi Deris Jusoh pulok nk mari. Org sekapa gop tuh! haha, Tempik lagi la Cekgu Ju,
ni lah pelik bing ajaib Kolej Mara Serembang ni.
kalu wak mnde2 gop, dok rajeng nk royak ke org. Supo Pengaroh soghe jo hok tahu nyo.
pah kekgi maghoh pulok kalu kite ni dop gi..

jubor la..

Malah nok cite banyok, ambe pung sapalah di Dewe Tung Husseing Ong hok come tp tak dop air-cond ni skali lah nge saing2 ambe. Doh nok wat gano, pitih rakyat patut wat pembangunang ke rakyat jd masuk saku puok2 die. paka kipah je la kito sini. Biarlah Abe Mus tahu gano rupo IB World School ni.

Malah nok cite banyok lagi, Abe Mus pung sapa la lepah kite hok budok lagi ni dok tunggu pah tunggu lah yo nok mari, ambe kabor doh, mapuh gi la ye tu angkasawang pung, ye org melayu gop. Natijoh ye la sapa lambak tu, takyoh nok bising la.

Dang ye naek atah gop, capa lalu mic. Pah ye pung cakak la mnde2. cakak sedak la. bulih kiro gop la caro yo tu kecek. tapi dok bakor mano semangak ni. patut yo keno mari ngaji nge aku dulu baru bulih kechek sedak! hehehe...

Yo pung tunjuklah video2 yo maing di angkaso lepah tu. Padelah oghe kato wak bazer jah wak goni. supo g ata yo melancong jah. geger bnar bulih make rende di nun. oghe hok dok bawoh ni jerit susoh, yo dok maing atah nun.

Nok wak pendek cito lagi, Abe Mus pung buko la sesi nok tanyo soalang2. Pah sekor2 tubek gi tanyo yo. Keno 2 butir soalang gop, yo pung turung dari petah tu. Pah, kohor rama la oghe tanyo. pah doh abih brapo butir yo jawak, yo pung tanyo;

"Ok, siapa ade soalan?"

Tengok2 aku hok akak tange! gilo...tapi doh yo prase aku akak yo pung mari kak aku. ketar gop nok kechek. oghe hensem jupo oghe hensem, gitu la. ambe pung sakek gop tengok oghe tanyo soalang2 bodo jah. Yo keno oghe smart gop hok bulih tanyo oghe smart.

"ramai yang mengatakan bahawa program angkasawan negara ini tidak lebih dr satu pembaziran, jadi bagaimana dr menafikan kenyataan itu."

"dan lagi satu, adakah program ini sedang berlangsung lagi? jika sedang berlangsung, apa yang dorang tgh wat skarang n ape yg dorang akan wat pasni?"

lebih kughe gitulah soale aku. yo pung jawak la..yo kechek sdak gop, tp slack mace dok terbakar caro delivery yo. biarlah. buke aku hok jd angkasawe. tp ngelah2 kali, ak stuju gop la nge yo.


P/S :
So, the conclusion is, it IS NOT A WASTE !! other sectors might need that allocation of money also, however, it is important to burn the spirit of malaysian to do great in their studies so as they can contribute to the country for more sophidticated development of aerospace technology. It does not concern about how that Abe Mus eat or drink at the ISS but how he was able to get into the programme and be selected. Its all about preserverence . We Malay and malaysian really need that spirit. I hope Abe Mus can tour around the country and inspires all the young malays to strive for ultimate excellence beyond imagination. May Allah help u Abe Mus !!~~

another p/s:
improvise ur speech. learn from the motivators, speakers and politicians. U are a complete package to burn the malaysian spirit. u just need a hell of speech. with Lord besides u, there shall never be any barrier. INSYAALLAH




gamba ni la ambe nok taye ko cucu ambe kekgi...hehe =)
-

8 comments:

-miyn- said...

apa ko tuleh ni, wuaaaa, cek dok pahe~

Syazwan Harun said...

bajet cumel r tuh!!

Lily Cartina,17 said...

nate mu hosni!!
mu jumpe gewe aku deyh!

Lord Hosni de Croquignolet said...

to miyn:
haha..nanti che habaq mai apa she tulih noooo...

to wan:
ngehehe..aku memang sedia cumel...

to lily:
korok mung la gewe mung..gewe aku tuh!

mamai said...

pfft.. i gave up understanding..!!

Lily Cartina,17 said...

hahaha..oghe pantai timur je pehe post hok ni.
dok gitu hosni??

bawang merah said...

tolong gune bahasa standard?
seb bek aku ade dalam dewan tu skali, kirenye aku leh tangkap ape yg ko tulis ni.
kalo tak, heh, hapah aku tak paham!

Lord Hosni de Croquignolet said...

to mamai :
dun gave up..i came out wif english translation dy..

to liliy :
hoho..mung org pntai timur ke?

to bwg merah :
da name pon monolog..ko ni pun..hehe