Monday, March 30, 2009

Hablu mina an Nas

Kadang-kadang, apabila kita di dalam perjalanan, kita hanya akan terus berjalan dan berjalan tanpa memandang kiri dan kanan atau atas dan bawah. Sedikit pun perkara yang kita anggap itu kita kisahkan walaupun sekelumit.

Macam lah jugak hidup kite ni. Kadang-kadang kite terlalu menumpukan pada matlamat kite sahaja tanpa sikit pun mengambil kisah hal orang lain. Kita jarang2 sekali menunjukkan kasih sayang kita mahupun keprihatinan kita pada orang di sekeliling kita sekalipun hanya dengan senyuman.

Mungkin kerana malu, mungkin kerana segan. Takut die ingat kite ni nak ngorat die. Takut2 nanti dicop gay. Ataupun takut elaun MARA kite dipotong walaupun alasan ini agak tidak munasabah.

Ingat, pepatah cina ada menyebut; apabila seseorang itu terus berjalan menegakkan dadanya dengan hidung meninggi keatas, tanpa sedikitpun memandang ke bawah, dia akan tersadung dan jatuh.

Jika diperhatikan sekeliling, kita, insyaallah dan Alhamdulillah, dikelilingi oleh orang2 yang sangat menyayangi kite. Ibubapa, rakan taulan, guru-guru, pekerja-pekerja asrama dan DS, hatta pembayar-pembayar cukai yang bergelimpangan di jalan. Mereka-mereka inilah yang acapkali menghidangi dan mewarnai hidup kite dengan senyuman-senyuman lebar dan sengihan-sengihan perasan lawa ataupun gelak-gelak cover macho.

Dan acapkali juga hidangan-hidangan kita ini dipulangkan dengan raut wajah sombong, muka statik, kening terangkat ala2 The Rock, dan yang sekumpulan dengannye.

Mungkin kite ini bukanlah jenis yang ambil peduli hal orang lain. Mungkin juga kite rase kite tidak perlu pada itu semua. Tapi bagi saya, seboleh-bolehnye layanlah orang disekeliling kite dengan baik dan sopan, hatta kite bad mood sekalipun.

Seringkali kite marah pada sesuatu tetapi meluahkannya pada sesuatu atau seseorang yang lain tanpa sedikit pun memikirkan akibatnya sehinggalah kite ditimpa perkara yang membuat kan kite berfikir dan akhirnya menyesal.

Saya juga bukanlah manusia istimewa yang boleh menjaga hati dan hubungan dengan semua orang. Banyak juga hati2 yang pedih terluka disindir mulut saya yang boleh tahanla jugak pedasnya.

Mungkin kerana hegemoni saya selaku orang pantai timur yang suka berkias, maka bahasa berbunga-bunga yang dipilih sewaktu “menegur” itu kadang2 terlebih pula dos nya.

Mungkin juga kerana muka saya sebegini yang kadang2 nampak masam dan kurang frenly bak kate orang putih. Orang coklat cakap kurang ramah. Sungguhpun banyak testimony mengatakan muka sayer cute macam Orlando Bloom, namun setiap kali orang yang berjumpa saya kali pertama mesti akan kate saye sombong. Mampuslah, takkan sayer nak senyum sampai telinge sepanjang masa. Karang orang kate gile pulak.

Mungkin juga kerana cuaca yang semakin panas dan membuatkan sesiapa sahaja hilang kewarasan maksimum dan pertimbangan akal. Ataupun kerana gelas2 DS yang kadang-kadang bau sabun kuat.

Apa pun, mungkin kite patut muhasabah dan muhasarawak diri kite supaya hablu mina an nas kite terpelihare baik . bak kata pepatah Parsi; Karipap jikalau terlampau lama digoreng, akan hangus juga.

moga2 beroleh sesuatu
_

Friday, March 20, 2009

Obama Gay????

Sengaja letak tajuk diatas. Tak ada kaitan pun. Kalian ni, asal tajuk macam tu terus nak baca.

Haiz.

Masih tidak terlambat untuk menekan butang X berwarna merah di penjuru kanan atas.

Cerita bermula.

Lord Hosni de Croquignolet akan bertolak ke Seremban pada malam ini.

Baharu semalam saja menukar tiket yang sepatutnya Ahad.

Sengaja balik awal, bukan pasal Kem Rabbani, tapi lebih kepada ingin menyiapkan kerja rumah yang berlubang-lubang.

Saya memang hadapi masalah kali ni untuk siapkan kerja rumah. Malas yang amat

Saya cuma boleh buat soalan mudah-mudah sahaja. Ilmu Kimia memang saya lingkup. Ilmu Hisab apatah lagi.

Tapi satu kejayaan saya, saya berjaya habiskan dokumentari The Arrival of the Antichrist. Minda saya kini bebas!

Saya juga berjaya masak satu resepi cendawan yang dicuri dari kedai Popular di Terminal One Seremban. Curi guna kamera ok!

Seluar yang dahulunya terkoyak sudahpun dijahit. RM8 tukang tu caj saya.

Bedebah.

Dengan kebalikan saya yang awal ini, boleh juga mengembalikan imej baik saya di depan al Fadhil Brother Opie setelah banyak kali terkantoi di saat kurang manis.

Politik, pengaruh, dan imej.

Selain itu, boleh juga memulakan Internal Assestment Economy yang tak termula-mula lagi. Kajian Sekunder pun tak jalan lagi.

Sedih.

Inilah resam pelajar.

Bila hari kelas, tertunggu-tunggu hari minggu, tertunggu-tunggu cuti. Konon-konon nak ulangkaji, konon-konon nak sentuh itu ini, konon-konon nak search pasal itu ini.

Bila cuti hapah pon tak jadi.

Teringat pulak pada karya picisan nukilan diri dahulukala.

Bacalah kalau sudi.

Tak sudi tak apa.

Kita negara demokrasi.

_

Thursday, March 19, 2009

Lily Dapat Lesen

Buat pengetahuan korang, Lily Cartina Affendi telah pon berjaya memperolehi lesen memandu kereta beliau sebentar tadi.

Beliau telah memberitahu saya selepas tiga kali membuat misscall.

Beliau sungguh gembira kerana telah mendapat lesen tersebut seolah-olah tiadak ada hari esok.

Sangat2 gembira sehingga menghubungi saya menggunkan alat canggih Abad 21 yang bernama telefon bimbit dan memberitahu saya berita ini dengan galak sekali.

Lebih gembira daripada diri saya yang lulus ujian memandu semasa ujian ulangan kerana ujian pertama terkandas di jalan raya akibat terlanggar lampu isyarat.

Kecewa dengan diri, saya hampir2 makan nasi tiga pinggan pada hari tersebut tapi dihalang oleh personaliti saya yang kedua. Pelik bukan?

Lily Cartina juga telah berjaya memaksa saya berjanji akan mengumumkan perkara ini didalam blog saya. Dan sekarang ini saya sedang menunaikan janji saya kerana bimbang dijatuhkan hukuman munafik dan menerima azab seksa di akhirat kelak.

Beliau telah berazam untuk mendapatkan lesen van dan lori pula selepas ini.

Kata beliau lagi, faktor umur dan jantina bukanlah penghalang, namun yang penting ialah semangat dan keazaman.

Beliau juga menyatakan yang tidak mustahil suatu hari nanti beliau akan mempunyai lesen helokopter dan lesen kapal terbang apatah lagi lesen perniagaan atau lesen hiburan

Beliau nampaknya begitu komited dengan perkara-perkara berlesen ini berkata bahawa beliau akan cuba mendapatkan semua lesen yang ada di Malaysia ini.

Beliau juga katanya; bercita-cita untuk kerja di Jabatan Pengangkutan Jalanraya untuk menguji bakal-bakal pemandu kelak.

p/s;
Buat pengetahuan kalian; lima ayat terakhir itu hanyalah pembohongan sahaja yang direka sebagai perencah dalam kisah ini.

Nasihat saya kepada orang-orang Kuantan; Berhati-hatilah dijalan raya selepas ini. Buatlah wasiat dahulu sbelum memandu. Wakaka. =D

_

Tuesday, March 17, 2009

A Haircut

For a charming and handsome guy like Lord Hosni, nothing frightens him most but his over-long hair. And why such things should frighten him? It is just because that means he needs a haircut.

Then just go to a damn barbershop and get a damn haircut! Or a hair saloon fer God sake!

No. Not that easy. Well, it is really frightening for me to get a haircut from a barber as the first thing the barber would ask is;

Nok potong wane? (How would you like your hair to be cut?)

That is the most frightening question for me! I knew nothing about hairstyles! What should I say then? If I say something, he would definitely cut the way that I did not meant to!

What if I say slope? Wait! I dunno what the hell slope haircut look like! What if I say layer? Err, how does a layer haircut actually look? Or maybe I should just quote directly from Mr Squarepants - Jig me down, make me round! Hell no.

Pathetic!

Then of course to make myself look clever and to portray myself as a student in the International Baccalaureate Diploma Programme, I will say in a lazy tone;

Macang hok bese ah..pendek.. Stai oghang kije jabak (like usual, just the common one. Short like those office workers you know)

Prenggg....

The haircutting machine will start making noise and cutting the masterpiece on my head. One by one my hair falls on my shoulder. Then my face seems to be rounder and rounder, telling me how fat I am by making all the blubber and double chin become clearer and more visible.

Owh! I hate it when I have to get my hair short. Why my hair should continuously divide itself mitotically when it has already grow to the extent that I want as well as obeying the college rule? Why can’t I let it grow long nyway? Why the Seremban IB World School have to forbid their students from having long hair?

I have so long wanted a long uncut hair you know. Like Ramli Sarip or A Samad Said, you name it. You just wait. And when the time come where you will see my hair just like theirs, bear in mind that that time I have already been banished by my parents.

Then as my imagination fly way across the seven seas, come again those bloody questions;

Atah nok nipih dop? (Do you want your top hair here to be trimmed??)

Blakang nok akak kek dop? (Do you want to have your back hair thinned?)

Tepi ni nok wat gane eh? (How would you like me to cut your hair on the side?)

Saik beng nok sipang dop? ( Do you want to keep your side burn?)

Again, lazy tones by a student of the International Baccalaureate Diploma Programme greet the questions sluggishly with lots of “errrr” and “hmmm” as well as “aaaaa”.

They story will end with a green and a blue note withdrawn from my wallet and handed in to the barber. Thanks to the Kuala Terengganu Barber Association who had it fixed already. RM6 for an ADULT like me. These days, barbers can be very cekik darah you know. A few minutes staring at the mirror while twisting my neck right left, with my eyes actively moving and focusing on each part of my hair accompanied by the voice of the barber ;

“Molek dop?” (Is it ok?)

“Wane?” (So..how?)

“Ke nok pendek gi?” (Or you want it shorter?)

Repeated over and over again with his face which full of hope, until I say;

“Bulih a ni...” (Well, this is just nice..)

Was I honest with my answer? I also have no idea. I told you that I know nothing about hairstyle. I don’t even know how to comment other people’s hairstyle or even mine! Well, I just answer like that to comfort myself.

Is my new hair OK or not?

I don’t really care.

_

Sunday, March 15, 2009

Kaweng Ngka Tu

This is a story about my old neighbour back in Kuantan. They live in a fine wooden-cement house in front of mine, separated by a small field and a surau (prayer house). The man of the house who is also the breadwinner of the family is an engineer in Port Kuantan whom I call Pak Cik Zarak. Married to a woman who is now a domestic engineer, both of them are blessed with 6 children, 2 males and 4 females.

The story happened several years ago when I was playing pangkoh on a stone table under a Payung Indonesia tree at their lawn. Together with me was Udin (the second in their family) and others from the same neighbourhood.

Suddenly, the phone rang in the house. Kringgggg!

The phone rang again for the second time. Nobody pick it up yet. Then, the mother, in her deep Kuantanese accent, shouted at her children;

“Telepoen tu!!!” (the phone!!)

Then, Kak Long, the eldest in their siblings, probably was watching TV in the house, began to shout in her deep Kuantanese accent;

“Udin! Gi la angkek telepoen tu!” (Udin! Go pick up the phone!)

“Ahh! Mende aku nye?! Aku tengoh maing pangak ni! Aimi!! Kaweng ngka tu!” (Ahh! Why me? I am playing pangak here! Aimi !! must be your friend on the line!).

The second child replied furiously. His eyes was still fixed upon the cards at his hand.

“OOOO!!! Mane ade! Bakpe aku nye?! Akaf! Kaweng ngka yang sokmo telepoen ! Gi la angkek tu!” (Hey! Ridiculous! Why me??!! Akaf!! It is your friends who have always phoned here!! Pick up the phone! ).

The third one shouted back angrily. She dares not to ask her big brother again to pick the phone up.

“Aaaahh!! Aku tengoh nok maing pangak ni! Ayak tu ade dekek! Suoh a die angkek ! Ayak!! Angkek la tepon tu !! Kaweng ngka yang sokmo tepon !!” (What?! I am playing pangak here! Ayak is near at the phone! Ask her to pick it up! Ayak!!!! Pick up the phone!).

Akaf replied in the same loud tone and the same accent. He who had actually not holding any piece of card, had been watching the game attentively instead.

“Aaahh!! Bukeng kaweng aku! Bakpe aku nye! Didah! Ngka angkek la !!” (Aaaahh!! It is not my friend! Why it always has to be me?? Didah!! Pick it up!!)

Ayak shouted to Didah, the youngest in the family. She is clever enough not to use “it is your friend” excuse as Didah is still in kindergarten and it doesn’t make sense if she has any friends there who know how to use a phone. She might think that because she is a few years older, she was not bound to the honourable job of picking up the phone.

As the words of “Ngka angkek la” remained shouted at each other by the siblings, the ringing ended together with the words of “Kaweng ngka tu”. They will have the same "ritual" whenever the phone rings. Sometimes, when the parents interfere, someone in the family will just have to pick the phone up.

This little anecdote is actually a reflection to our very own society. From high respected leaders of the country all the way to the commoners.

Have u ever heard of a story of a piece of paper lying on a floor in a classroom? Where the members of the classroom are Somebody, Everybody and Nobody? In the end, the paper is still lying on the floor.

Have you ever heard the old Malay song of “Bangau Oh Bangau” ?

These are little things in this large world that we may have not giving any attentions to.

Do you agree if I say that all the problems in this so called beautiful world started with the letter “I” ?

Yes, the word problem doesnt start with the letter "P", but it started with the letter "I"

Think deeply. Free your mind. You may learn something today.

_

Glossary

Pangkoh - Means pangkah or cross (X). A card game ussually played by 4 to 8 person. Use the same card used to play poker (Malay call it daun terup)

Pangak - another name for the card game of pangkoh

_

Saturday, March 14, 2009

Nasi Berlauk

After a long tiring bumpy ride all the way from Seremban, through the jungles of Bahau, the shores of Kuantan and Terengganu, I finally set my foot at my home sweet home. Seven hours of back-aching journey had been really uncomfortable for me, not to mention about the same insomnia that I had every time I ride a bus. Thanks to my laptop anyway. Watching Madagascar 2 on the bus last night made me consider of having a new nickname; Moto Moto. Cute isn’t it?

Arrived at the Bah Steseng at 5am, I was then picked up by my parents and as soon as I lay me ass on my dear bed, I can’t remember anything until my eyes finally open, glaring at a ticking clock with it’s shorter arm pointing at 12. (Subuh aku tak tinggal ok, ak bangun semayang pastu sambung balek tido..sila jangan bersangka buruk.)

Forcing my ass with all my might to leave the lembek, I later found an RM10 note on a table in the living room. The sight of that red piece of paper tells me that I have to buy my own brunch. My parents had gone to Besut to makang puluk, leaving me alone with my eye’s shit (taik mata). After a few splash of water on my face and my hair to get them neat together (gosok gigi jangan dilupa), I dashed to the nearby cybercaf√© by my old Modenas Kris without any bath (please dun think of any negative things).

With none of those monkeys playing and shouting in the cybercaf√©, I had a good time surfing the net peacefully. When will my neighbour set up a wireless connection so that I don’t have to spend so much to use internet? After warming the chair for nearly 2 hours, I rode the nearby Warung Kak Minah to buy a brunch.

And my choice is Nasik Berlauk!!!

It is damn good! It is damn nice! It is damn delicious! I miss this sooooo much! You cant find this in Seremban fer God sake! This masterpiece is the favorites of the Terengganumen and the Kelantanese. I better describe this in Malay for ultimate explanation...

Dengan ayam gorengnnya yang terlebih dahulu diperap dengan pelbagai rempah dan herba yang menangkap aroma, setiap urat-urat cebisan ayam ini mengeluarkan rasa yang amat sedap sekali memenuhi mulut dan tunas-tunas rasa di lidahku. Rasa adunan ramuannya memnuhi segenap mult dari bahagian luar sehinggalah ke tulang temulang yang tidak jemu dihisap-hisap dan di mama-mamah lembut. Pastinya ayam itu tidak menyesal disembelih kalau ia tahu bahawa ia akan dimasak sebegini sedap!

Potongan-potongan daging lembu yang digoreng dengan kunyit, kacang panjang, dan bawang besar betul-betul mengiurkan. Setiap kunyahan terhadap daging yang agak kenyal ini mengeluarkan pelbagai rasa yang menkjubkan, memenuhi segenap ruang mulut. Setiap satu tunas rasa di lidahku tergeletek riang dihamburi jus-jus kenikmatan dari potongan-potongan daging ini.

Kuah kuning yang pekat inilah yang menjadi kunci kenikmatan terhadap hidangan Nasik Berlauk ini. Sunnguhpun aku tidak tahu nama sebenar kuah kuning ini, namun aku tahu bahawa ia dimasak bersama timun air, bawang besar, ikan tongkol, belimbing muda dan lain-lain dan telah betul-betul menghasilkan rasa yang menakjubkan serta membuat sesiapa sahaja melupai masalah yang dihadapinya seperti berada di alam fantasi! Ditambah pula dengan sambal belacan yang pedas-pedas masin sememangnya menjadi pelengkap pada masterpiece yang agung ini.

Better than tandoori chicken, better than cheese nan, better than chicken chop, better than Gardenia Butterscotch, better than watching Watchmen, better than the cakoi in front of the Ampangan mosque...

Chan hai ho liao!~ chan hai hao sek ge!~

Nok Lagi!!!!!!!!!!!!!!


*SEnyum panjang sampai ke telingaaaaaaaaaaaaaaaa =)*

___


Glossary

Bah Steseng -
Bus Station (Terengganuspeak)
Moto moto - Means hot hot. (Watch to Madagasar 2)
Lembek
- matress (Terengganuspeak)
Makang puluk -
Directly translated as eat glutinous rice. Meaning is attending a feast for a wedding ceremony
_

Friday, March 13, 2009

PPSMI

copy-paste daripada www.chewal.blogspot.com

PPSMI - FAQ (Frequently Asked Question)

1. Apakah matlamat PPSMI (Pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris) ?

Matlamat dan objektif utama : Supaya pelajar-pelajar dapat menguasai subjek sains dan matematik dalam ertikata yang sebenar.

Matlamat secara tidak langsung : Dapat meningkatkan penggunaan bahasa inggeris dalam bidang teknikal

2. Kenapa perlu kuasai sains dan matematik ?

Kerana sains dan matematik adalah subjek asas kepada bidang sains, teknologi, maklumat, kejuruteraan. Pemahaman sains dan matematik akan memudahkan pelajar menguasai bidang-bidang sains dan kejuruteraan di peringkat tinggi (universiti).

3. Kenapa mesti bahasa inggeris ?

Kerana 100% bahan rujukan untuk bidnag-bidang sains dan teknologi adalah dalam bahasa inggeris. Oleh itu, dgn memahami sains dan matematik dalam bahasa inggeris dari awal lagi, ia akan memudahkan pemahaman kpd konsep dan fundamentals dalam bahan-bahan rujukan ini.

4. Kenapa tak boleh gunakan BM dalam subjek sains dan matematik ?

BM sudah digunakan sekian lama. Malah sehingga kini BM masih digunakan dalam kedua-dua subjek ini (walaupun secara dwi-bahasa). Masalah yang berlaku adalah semasa di peringkat tinggi (universiti), oleh kerana bahan rujukan adalah dalam BI, menyukarkan pelajar utk memahami konsep dan teori asas. Ia memerlukan masa utk pelajar tersebut memahamkan terma-terma tertentu... Ini boleh menjejaskan pemahaman keseluruhan yang membawa kegagalan dalam menguasai konsep bidang yg diceburi. Akhirnya pelajar tadi hanya akan belajar semata-mata untuk lulus dalam peperiksaan dan semata-mata untuk segulung ijazah dan bukannya untuk menguasai ilmu.

5. Kenapa perlu kuasai sains dan tekonologi ?

Sehingga kini, umat islam yang merupakan umat terbesar di dunia hanyalah umat pengguna. Kita hanya menjadi pengguna. Kita tidak menjadi pencipta. Yang menjadi pencipta adalah bangsa lain dan agama lain. Maka kita amat bergantung kpd bangsa barat dan yahudi dalam segala-galanya. Ini menjadikan kita begitu lemah dan tidak mampu berbuat apa-apa. Malah untuk memboikot barangan US pun kita tidak mampu kerana kita tiada alternatif lain selain daripada bergantung kpd barangan mereka.

sehingga kini, kita hanyalah bangsa dan umat pengguna. Kita hanya mampu merintih, meratap dan menangis diatas kekejaman yang dibuat oleh org barat dan yahudi terhadap islam. Kita hanya boleh merayu meminta belas kasihan mereka. Lebih-lebih pun kita hanya mampu berkata "...mereka ini kejam ", "jagnan buat begitu ", "...tolong hentikan serangan", "...mereka ini tak berperikemanusiaan lah"... dan pelabagai kata-kata lain.

Kenapa ? kerana kita bukan bangsa ata umat yg dihormati diatas kejayaan kita menguasai teknologi. Kita adala umat pengguna.

Untuk menjadi pencipta, kita perlu kuasai sains dan tekonologi. Bukan sahaja lulus dalam ujian...tetapi perlu kuasa ilmu tersebut. Apabila kita (umat islam) menjadi pencipta, maka bangsa barat dan yahudi tidak akan berani menindas dan menghina umat islam. Kejadian di Palestine juga tidak akan berlaku sekiranya kita adalah umat pencipta dan pengeluar teknologi.

6. Kenapa Jepun, Perancis, German boleh berjaya dgn bahasa mereka ? Kenapa mereka tak perlu PPSMI untuk berjaya ?

Negara-negara diatas adalah juga negara-negara yg menjadi pelopor kpd tekonologi. Mereka telah meneroka bidang sains dan teknologi berpuluh-puluh tahun dahulu malah semenjak sebelum revolusi teknologi. Jepun misalnya, telah meneroka bidang sains dan teknologi sebelum perang dunia lagi. Mereka juga pergi ke barat utk belajar dan pulang dan membuat penterjemahan ke bahasa mereka dan terus membuat kajian sendiri. Sebagai contoh, semasa penemuan teknologi transistor oleh Bell Labs, beberapa engineer dari Jepun (Sony) telah mendapatkan (membeli) transistor itu dari Bell Labs dan membuat kajian sendiri untuk mengubah material yang digunakan. Ianya membawa kepada beberapa revision terhadap material yang digunakan.

Penterjemahan yang dibuat oleh mereka adalah pada ketika revolusi teknologi belum berlaku lagi. Usaha-usaha dan kajian yang mereka lakukan telah bermula sejak berzaman-zaman dan seiring dengan perkembangan teknologi.

Dimana Malaysia ketika itu ? Malaysia masih belum wujud lagi.

Malaysia kini berada pada zaman teknologi telah melampaui zaman revolusi...malah bergerak lebih pantas dari yang dijangka. Kita berada di belakang teknologi yg mana bahasanya dikuasai oleh bahasa asing.

7. Kenapa kita tidak buat penterjemahan ke BM sahaja ?

Proses penterjemahan sekiranya hendak dilakukan sekarang, memerlukan banyak sumber kewangan, kakitangan, masa dan prasarana lain yang mana kelihatan agak mustahil. Ini kerana perkembangan sains dan teknologi pada zaman ini amat pantas. Ianya bergerak setiap saat. Setiap saat, ada sahaja penemuan teori-terori yang baru.

Seperti jawapan no. 6, negara-negara spt Jepun dan lain-lain telah mula mengkaji dan membuat penterjemahan semasa perkembangan teknologi bergerak perlahan (sebelum zaman revolusi lagi).

Sebagai contoh, Untuk memahami konsep asas transistor yg berasaskan silicon, kita perlu memahami konsep fizik silicon transistor tersebut. Oleh itu, sekiranya hendak membuat penterjemahan, kita perlu menterjemah buku-buku konsep asas fizik dalam semiconductor yang mempunyai pelbagai konsep yang kompleks. Perkataan-perkataan baru dalam BM perlu diwujudkan. Kesemuanya ini memakan masa dan masa yang menjadi penghalang kpd kita. Ini kerana, apabila kita membuat penterjemahan asas fizik utk silicon based semiconductor ini, org-org barat dan penyelidik lain telah pun mencari alternatif kepada silicon. Ini kerana saiz untuk silicon based transistor telah hampir ke saiz atom dan ianya tidak lagi boleh bergerak kehadapan. Maka wujudlah teeori-teori baru seperti RNA, DNA dan CNT (carbon nano-tube) based transistor.

Dimana kita ? Kita masih lagi membuat penterjemahan asas fizik untuk silicon based semiconductor. Selepas kita siap penterjemahan...pihak barat telah pergi jauh di hadapan dgn teknologi yang baru. Kita pula perlu membuat penterjemahan untuk tekonologi yang baru ini. Ini hanyalah mengenai satu konsep yang kecil dalam bidang kejuruteraan elektronik. Bagaimana dgn bidang-bidang lain, konsep-konsep yang lain ?

Maka, kita akan sentiasa berada di belakang teknologi...kerana kita sibuk dengan penterjemahan. Kalau kita berada di belakang tekonologi, bagaimana kita mahu mencipta tekonologi yang baru ? Dan kita akan sentiasa menjadi bangsa pengguna.

8. Tidak sukarkah bagi kanak-kanak kecil untuk belajar sains dan matematik dalam BI ?

Sebenarnya, kanak-kanak kecil akan mudah memahami dan mudah mengadaptasi pembelajaran mereka. Sebab itu ianya penting untuk bermula semasa mereka masih kecil. Kanak-kanak kecil bermula sejak dari darjah satu, sekiranya didedahkan dengan subjek sains dan matematik dalam BI, akan mudah memahaminya walaupun mereka tidak pandai berbahasa inggeris dan tidak pernah menggunakan bahasa inggeris.

Anak-anak kecil yg berumur 6 tahun berbangsa melayu yang mengikuti keluarga ke United Kingdom terbukti boleh berjaya memahami sains dan matematik dalam BI. Anak-anak kecil ini berumur 6 tahun. Mereka tidak pernah berbahasa inggeris. Ibu bapa mereka juga tidak pernah menggunakan bahasa inggeris dirumah. Tetapi, meraka masuk ke darjah satu di sekolah-sekolah di UK, belajar sains dan matematik dalam BI dan mereka boleh menjadi pelajar cemerlang dalam kelas masing-masing. Mereka berada dalam satu kumpulan bersama pelajar yang cemerlang dan sering memperolehi `reward’ diatas kecemerlangan mereka. Mereka membuktikan bahawa, walaupun tidak didedahkan dengan bahasa inggeris dan tidak tahu berbahasa inggeris... mereka boleh menguasai dan berjaya. Kenapa ? kerana kanak-kanak kecil mudah untuk menerima dan memahami apa yang diajar kepada mereka.

9. Tidak bolehkah BM menjadi bahasa sains dan teknologi ?

Boleh. BM boleh menjadi bahasa sains dan teknologi apabila kita sudah menguasai teknologi tersebut. Apabila kita telah faham dan kuasai sesuatu bidang teknologi, maka kita mampu menjadi pencipta dan penghasil teknologi yang baru. Kita akan berada di hadapan teknologi. Pada masa itu, kita pula menggunakan BM dalam teknologi-teknologi baru yang kita hasillkan.

Maka, pada ketika itu, bangsa-bangsa lain, bangsa barat dan yahudi perlu mempelajari BM untuk menguasai dan mempelajari teknologi yang kita hasilkan. Hasilnya, BM akan menjadi bahasa teknologi, akan menjadi bahasa yang universal dan terkenal di seluruh dunia.

Yang penting, kita perlu kuasai teknologi yang telah dihasilkan dahulu yang kini dikuasai oleh bahasa inggeris.

10. Bolehkah dasar ini mencapai matlamatnya ?

Boleh. Sekiranya semua pihak berusaha sedaya upaya dalam memastikan kejayaan dasar ini. Semua pihak perlu berganding bahu menjayakannya. Semua pihak perlu membuang sikap prejudis, membuang kacamata politik dalam melihat dan memahami dasar ini. Apabila sikap prejudis di ubah, maka kita akan akui matlamat dan objektif dasar ini yang murni. Kita perlu bekerja keras.

Segala usaha, perancangan, prasarana perlu diperhebatkan agar matlamat dan objektif yang murni ini tercapai. Semua kita bertanggungjawab dalam memastikan satu hari nanti, bangsa kita, agama islam bakal menjadi pencipta, pengeluar dan rujukan bangsa-bangsa lain di dunia. InsyaAllah.


_

Monday, March 9, 2009

Salam Maulidur Rasul


Dengan kerendahan hati dan kehinaan diri, saya Mohd Hosni bin Salleh atau nama manjanya Lord Hosni de Croquignolet, ingin mengucapkan Salam Maulidur Rasul kepada semua pengunjung-pengunjung blog saya yang beragama Islam. Mohon maaf jika ada salah dan silap, moga-moga tidak berulang lagi. Terima kasih di atas sokongan kalian semua yang telah banyak membantu serta memberi semangat kepada saya untuk menjadi blogawan yang tegar. Semoga legasi dan pusaka yang Rasulullah SAW tinggalkan kite dihayati dan dimanfaatkan demi kemajuan agama dan ummatnya.
---
In the value of modesty and humility, I, Mohd Hosni bin Salleh remarkably known as Lord Hosni de Croquignolet, would like to wish all my Muslim blog's visitors, Salam Maulidur Rasul. Sorry for all my wrongdoings and may it never happened again. Thanks for all your support that have been really supporting me and giving me the spirit and enthuasism to be an addicted blogger. May the legacy and the heritage of Prophet Muhammad SAW that he left for us be cherished and employed for the sake of the faith and ummah.
_

Point of View

Dear visitors,

Refering to my last post entitled Honda Cup dan Tenaga Muda, I would like to inform you that a different view on the same scene is available in Brother Wajidi's blog as well as Brother Zurin's blog. Do take your time to read if you all insist of knowing about what really happened that time as I just wrote it from my point of view. So, have a good time reading. =)


_

Thursday, March 5, 2009

Honda Cup dan Tenaga Muda

Alkisah terpaling lucu!~~



Dah alang-alang kolej bagi cuti, pe lagi? kite kene manfaatkan cuti ni! Sebab tu la ari petang khamis aku tadi dipenuhi dengan aktiviti berkhlawat dengan broadband Safwan (bukan Safwan ok! Broadband die je) di meja aku yang senantiase kemas itu dari pukul 2 saaaaaampai 430, diikuti dengan aktiviti memejamkan mata selama mungkin di atas katil tersayang saaammmmpai la pkul 740, betul2 sebelum iqamat Maghrib bermula (sek mu ingak aku nok kabo la hok aku maye Asor pkul 750?? ak takkan bitau k!)



Akibat meninggalkan makan malam, perut ramping Brother Ciko mule berkeroncong mengikut rentak Du Bi Du Bi Du nyanyian team nasyeed KMS..Perkara serupa berlaku pada perut besor Brother Wajidi. Kene pulak Khasirah Lassim tutup, sungguh tak logik kalau2 kami menderingkan telefon beliau untuk menempah makanan, kerana sudah pasti kami hanya akan menempah kekecewaan.. Kocek dan beg pitih yang dingin menghalang kami bergayut dengan Pondok Piza, apatah lagi dengan Brother Shakey mahupun Brother Domino.



Malas nak cerite panjang, kitorang pon sepakat lah nak gi Ma-ple (Bistro Mamak depan Seremban Parade) yang hanyalah a stone throw away bak kate orang kampung aku.



Korang perlu faham bahawa untuk menggerakkan makhluk2 bergelar Pelajar lelaki Melayu IB ini agak payah terutamanya apabila telapak tangan diorang da menyentuh tetikus dan jari jemari mereka da menari makyong atas keyboard laptop dorang dan mata dorang da terfokus kat game DotA dan telinga mereka telah dipekakkan kepada segala perkara di sekeliling. Khairy Jamaluddin letak jawatan depan dorang pon dorang tak kesah, apatah lagi kalau Fasha Sanda ataupun Brother Blade menari bogel.



Brother Ciko dan Brother Wajidi yang sedang tinggi semangatnye, pun meninggalkan Blok Farabi dengan penuh rase kecewa dengan 1001 karenah yang terpaksa dihadapi setiap kali aktiviti keluar malam tanpa kebenaran ingin dijalankan.



"Alah..nanti-nanti dorang catch up la.."



Sepatutnye, lebih kurang 10 minit lpas tu, kitorang kne berkumpul kat court Volleyball untuk diberi taklimat, tapi kepentingan perut kami berada diatas kepentingan Kolej, lantas panggilan berkumpul itu kami berdua persetankan dan perbakul-sampahkan.



Kitorang pun berjalanlah melewai DS, Lahuma, Tongsampah, pondok Pak Gad, Gate A, jalan raya dan umah Brother Opie sambil membualkan kegemilangan masa silam bangsa Melayu, di mana akhirnye dihentikan dengan perbualan;



"Tu lah, Bangsa Melayu sebenanye memang hebat, tapi bangsa melayu kat blok Farabbi ni apsal tak nampak-nampak batang idung?"



"Entahnye, ni susah dengan orang Melayu ni, kite lepak dulu la kat Taman MPS..sini kang kantoi.."



Brother Ciko dan Brother Jidi pon lepak dulu kat pondok Taman MPS yang 10 meter sahaje dari umah Brother Opie, sambil main gitar, isap rokok, makan maggie macam orang Melayu laen dan terus menyambung perbualan mengenai Bangsa Melayu dan Bangsa Yahudi.



Pastu ntah sape kol Jidi, tanye nak gi perjumpaan ngan warden tak? Jidi jawab jangan dan tak payah seraya memaklumkan yang kami berdua sudah pun berbulu ketiak menunggu mereka.



Kitorang pon sambung la borak lagi pasal Bangsa Yahudi dan isu inferiority complex Bangsa Melayu, sehinggalah kami dengar bunyi derapan-derapan tapak kaki orang berlari nun kejauhan.



"hah, dorang da sampai la tu"



"Akhirnye"



Brother Jidi dan Brother Ciko tertanye-tanye, nape la dorang ni lari-lari? Mcam budak2..kene kejor anjing ke? Pasal de dengar bunyi anjing tadi..



Nun diselekoh tak jauh dari pondok tmpat kitorang tunggu, bunyi derapan2 kaki dorang berlari makin jelas.



muncullah Brother Blancore berlari gagah (takde mende nak diherankan sangat..ak da pelik tengok dorang ni..men lumbe lari ke? macam budak2..)



Brother Ciko ngan Brother Wajidi rilek je..malas la nak kecah2..



muncul pulak Brother Amsyi yang juga berlari dengan gagah (budak ni kang malam kang mule la komplen saket lutut...aku bermonolog dalaman)



Pastu muncul plak Brother Zurin Bha yang turut berlari mengelahkan atlit Jamaica (Memang pelik lagi menghairankan melihat beliau bertungkus-lumus sedemikian rupa)



Lagi muncul Brother Shakir berlari-lari dengan ketawe terbahak-bahak (rase nak bagi "buah nangka" ke kat mamat ni..wakaka)



Tetapi kenape dan mengape mereka berlari seolah-olah dibayar 10,000 Euro untuk berbuat demikian?



beberape saat lepas tu, kitorang pun beroleh jawapannya.



Brother Opie muncul selepas mereka sambil menunggang Honda Cup dengan muka penuh excited sambil berteriak;



"HAAAA...ITU DIA! ITU DIA!! KEJAR!!~~ KEJAR!~~"



Brother Ciko dan Brother Wajidi yang terkaku disitu hanya mampu memandang antara satu sama lain sambil membisu seribu bahasa. Setelah memastikan Brother Opie telah agak jauh mengejar 4 ekor makhluk tadi jauh ke dalam Taman MPS, Brother Ciko dan Brother Wajidi pun dengan tergopoh-gapahnye melarikan diri pulang ke kolej bagi mengelakkan Brother Opie ternampak mereka.



Sambil ketawa terbahak-bahak, mereka dengan bersusah payah memanjang pagar Gate C. Sekujur tubuh mereka bergetar-getar menahan ketawa. Brother Ciko telah pun mengoyakkan punggung seluar jeansnye secare tidak sedar! Tahniah Brother Ciko!~~



Sambil mengutuk dan mengumpat makhluk berempat tadi yang sememangnye sungguh lucu, berlari dengan penuh semangat seperti tiada hari esok, walhal Brother Opie yang berHonda Cup hanyalah 20 meter di belakang mereka dengan wajahyang penuh kegembiraan dan keghairahan mengejar mereka. Brother Wajidi dan Brother Ciko selepas itu tiba di court Volleyball dengan muka innocent bagi mendengar taklimat Fellow.



p/s; klu nak tau kesah lanjut, bace blog jidi..tu pon klu die nak cite..wakaka..bwah ni plan tempat kejadian



anak panah biru -> Brother berempat melarikan diri sekuat hati sepeti tiada hari esok, menuju jauh kedalam Taman MPS

anak panah merah -> Brother Opie tiba muncul saat kemudian dengan muka penuh girang sambil berteriak "HAAA!~~ ITU DIA!~ ITU DIA!~ KEJAAARRRRR!~~ KEJAARR!~~"

Brother Ciko dan Brother Wajidi pastu lari masuk kolej panjat Gate C

untuk makluman;
- Brother Opie ialah nama cool ketua Fellow (Chief Warden) Kolej MARA Seremban..nama beliau sebenar ialah Ustaz Saufi
- Brother Ciko merujuk pada penulis
_

Wednesday, March 4, 2009

Buli-buli Zaemon

Kolej MAGHA Seremban is proud to be the host for the Nadwah Islamiah for the contingents from all the Kolej MAGHA and Kolej Professional MAGHA all over the country.

and its beloved students are proud to leave their 5-star hostel to go back home or just dwelling on the streets of Kuala Lumpur just to provide hospitality for those people.

and some of the beloved students proudly choosed to stay, proudly becoming a volunteer..proudly says; i am not one of them

but like them, i proudly choosed to stay here (gile babi nok balek? prabih pitih jah) i proudly doewan to be the volunteer. but f course i will menyibuk-nyibuk if i got nothing better to do!~

besides, we the PIONEER BIZ SDN BHD proudly will sell cur-pook lay-core !~~ a delicious and scrumptious food from my proud hometown in France near a proud kingdom called Gaarnoo.

(sorry if the excessive usage of the word "proud" disturb your balanced hormones)

There will be a few goals that i attempt to fulfill this 4 days of holiday

- To finish watching The Arrival documentary series

- To start watching Prison Break series

- To watch Slumdog Millionaire (Jidi said it is great, no wonder won 8 Oscar award)

- To update my blog (which had been fulfilled)

- To update my posts in my 506 blog (also had been done)

- To finish all those Chemistry exercise handouts

- To finish all the Maths questions

- To revise back Aggregate Demand and Aggregate Supply as well as Macroeconomic Equillibrium (I still cant see the light in Economy)

- To finish reading my latest Dik Cerdas comic which i had bought few weeks ago!

- To finish reading The Malays, a book by S. Husin Ali

- To finish reading Meniti Senja, another stupid novel to be studied in this IB programme!

- To proceed reading Buat Duit dengan Menulis which the last time I read it is a month ago

- To study Biology for the next re-test. (the previous one was a cow shit)

- To eat Gardenia Butterscotch bread (which is the thing that i am doing rite now besides writing this)

- To lead the my Entrepreneurship Club selling those Cur-pook Lay-core for the Nadwah contingents, to acieve the maximum profit, thus increasing our revenue!~ Pionerr Biz!~ (with Hitler's way of saluting)

- To explore my Friendster network! It has been long since i left this hobby

- To explore the blog network. Hope to find something good to read.

- To consider on creating a Facebook account (afraid cant manage it)


Although to many goals to be fulfilled, i am completely believe that all of them can be done. In spite of all the obstacles and lazinees, Lord Hosni de Croquignolet will do whatever it takes in pursuing his goal. He will ac in spite of his mood. He will act in spite of his fear. He will give 100% commitment. With the word of La ilaha illa Allah, Muhammadan Rasul Allah , he will strive manly on this very road, all the way to the light of glory!~~

_